Uitwerkingen Omgevingsvisie, omgevingsprogramma's en Omgevingsplan
In de Omgevingsvisie staat een aantal thema’s en gebieden waar een nadere uitwerking nodig is. In 2026 en 2027 gaan we hieraan werken. We bekijken dan ook de welk instrument hiervoor het beste kan worden ingezet. Tegelijkertijd starten we nu met het opstellen van een nieuw gebiedsdekkend Omgevingsplan. Dit doen we gefaseerd en per thema, waarbij we zoveel mogelijk slimme combinaties maken met de uitwerkingen van de Omgevingsvisie als het gaat om de onderzoeksvragen.
We starten vanaf 2026 met de uitwerking van de Omgevingsvisie Venlo 2024 in omgevingsprogramma's. De eerste twee betreffen het (wettelijk verplichte) Volkshuisvestingsprogramma en het Programma Glastuinbouw.
Om de Venlose ambities waar te kunnen maken zoals de versnelling woningbouwopgave, economische structuurversterking en herstructurering bedrijventerreinen, klimaatadaptatie en energietransitie ontwikkelen we het grondbeleidsinstrumentarium door en zetten we dit vaker (pro)actief in.
Erfgoed
In 2022 is een start gemaakt met het actualiseren van het erfgoedregister volgens de uitgangspunten van het beleidskader "Venlo maakt van erfgoed Erfgoud". Via verschillende tranches maken we het register de komende jaren op orde: per saldo bevat het gemeentelijk erfgoedregister straks zo'n 400 gebouwen en objecten. Dat doet een extra beroep op vergunningverlening, toezicht en handhaving.
In de openbare ruimte en in het buitengebied van de gemeente zijn diverse onderdelen en objecten die verwijzen naar het rijke verleden van de stad. Voorbeelden daarvan zijn restanten van oude ommuringen, tunneltjes, sluisjes, keermuren, oude wegmarkeringen en bruggetjes. Een groot deel van dit erfgoed is gemeentelijk eigendom. De staat van onderhoud van deze historische objecten is wisselend. Een aantal verkeert in zeer slechte staat. Als het onveiligheid is, is een voortvarende aanpak nodig.
Beheer en onderhoud openbare ruimte
In de afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om de achterstand in het beheer en onderhoud van groen en water weg te werken. Dat betekent dat we de basis op orde moeten houden. Het integraal onderhoudsbestek regelt vrijwel alle maatregelen voor het dagelijks beheer en onderhoud aan groen, water, verharding en weekendreiniging (binnenstad) die nodig zijn voor het op orde houden van de openbare ruimte.
Om structureel invulling kunnen geven aan het gewenste ruimtelijke kwaliteitsniveau in de stad en de opgaven op het gebied van klimaatadaptatie, biodiversiteit, ecologische groenbeheer en leefbaarheid zijn investeringen nodig voor groot onderhoud, renovaties en vervanging. Dit doen we onder andere via Ontwikkelend Beheer. We starten in 2026 met de realisatie van de Burgemeester Gommansstraat en met de planvoorbereiding voor de Pastoor Stassenstraat. In Arcen starten we met de realisatie van fase 2 van de Maasstraat (buiten de bebouwde kom).
Vanaf 2026 starten we met het noodzakelijke planmatig onderhouden en vervangen van de utilitaire bewegwijzering. Daarmee voldaan we aan de voorschriften van de Nationale bewegwijzeringsdienst.
Omgevingsdienst Noord- en Midden-Limburg
In 2025 zijn er besluiten genomen om de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (RUD) te ontwikkelen tot een zelfstandige omgevingsdienst, die voldoet aan de landelijke robuustheidscriteria. De dienst maakt in 2026 een doorstart onder de naam Omgevingsdienst Noord- en Midden-Limburg. In de komende periode ondersteunen we de inrichting van de vernieuwde organisatie, waaronder de overdracht van taken, mensen en bevoegdheden.
Integrale aanpak hoogwaterveiligheid
Vanuit het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) zijn we nauw betrokken bij een groot aantal gebiedsontwikkelingen. We zoeken nadrukkelijk de synergie met de uitvoeringsorganisatie van het waterschap op. Met behulp van eigen investeringen vergroten we de toegevoegde waarde van de hoogwateringrepen voor de landschappelijke, toeristische en recreatieve ontwikkeling van onze Maasoevers. Hier ligt deels een directe relatie met de grotere ontwikkelingen in de stad zoals het kazerneterrein, de ontwikkelingen in Vierwaarden / Venlo Noord en het middengebied. In Laerbroeck / Baarlo-Hout-Blerick werken we samen met onze partners aan een gecombineerde opgave van dijkverlegging/versterking, kwelgeulen, landschaps- en gebiedsontwikkeling. De locatie Tangveld is aangewezen als potentiële woningbouwlocatie. Hiermee kunnen we invulling geven aan de wens tot herhuisvesting van de bewoners die buitendijks komen door de dijkverlegging.
Vastenavondkamp
In Vastenavondkamp zorgen we voor meer verschillende soorten woningen (woningdifferentiatie) met de ontwikkeling van de Geresstraat, het SintJansplein-Alberickstraat en de waterkelder en de afronding van het winkelcentrum. We investeren in de Muspelheim om een impuls te geven aan de sociale cohesie in de wijk. Vanuit de programma's 'gelijke kansen' en 'preventie met gezag' versterken we de weerbaarheid in de gemeenschap. Hierbij zetten we ook de subsidie '6 wijken en 2 dorpen' van de provincie in.
Keulse Barrière
Het gebied heeft een strategische en centrale ligging in de stedelijke structuur en biedt ruimte voor (hoog)stedelijke programma’s binnen een natuur en landschappelijke context. De nabijheid van de binnenstad en de tussenliggende woongebieden vragen om een integrale aanpak. De Kaldenkerkerweg vormt de ruggengraat van het gebied, en kent in alle windrichtingen relaties met samenhangende ruimtelijke, economische en maatschappelijke opgaven. Een brede scope is derhalve noodzakelijk.
Het doel van deze ontwikkeling is om de bestaande functies te behouden en te versterken, nieuwe (boven)stedelijke functies toe te voegen, terwijl er tegelijkertijd ruimte wordt gecreëerd voor bedrijven om te kunnen schuiven of uitbreiden. Daarnaast zetten we in op een verbetering van de openbare ruimte en de bereikbaarheid in het gebied. In feite gaat het hier om een reeks van gebiedsontwikkelingen die samen bijdragen aan een toekomstbestendig, goed functionerend en aantrekkelijk stadsdeel.
Specifieke aandacht is er voor het gebied rondom het VVV stadion / sportpark Merelweg om tot herontwikkeling te komen met een koppeling van maatschappelijke huisvestingsopgaven op het gebied van onderwijs, sport & leisure en gezondheid in combinatie met het, waar mogelijk, onderbrengen van meer ‘commerciële/bedrijfsmatige’ functies.
Inzameling afval in eigen beheer
We starten in 2026 met de eigen inzameling van huishoudelijk afval, de inco-inzameling (luiers), de apothekersroute, de grofvuilroute en het klantcontact. Bij de hoogbouw stappen we over op na-scheiden. Voor de groente-, fruit- en etensresten (GFE) plaatsen we in het voorjaar 2026 circa 300 minicontainers (‘cocons’) in de buurt van de huidige ondergrondse restcontainers.
In 2026 komen we met een toekomstvisie op onze milieustraat. Dit combineren we mogelijk met het transport van de afvalcontainers op de gemeentewerf Hulsterweg en de afvalcontainers op de diverse steunpunten in de wijken. De verwerking van het afval van de milieustraat moet per maart 2027 opnieuw aanbesteed worden.
Wijkgericht werken
Niet het stadskantoor, maar de wijk is het middelpunt van Venlo. Daarom willen we wijkgericht werken: dicht bij de mensen en meer in overleg met onze inwoners, samen met onze dorps- en wijkraden. Eind 2025 implementeren een procesaanpak met betrekking tot de dorps- en wijkvisies. Daarmee bouwen we aan verschillende initiatieven op het gebied van leefbaarheid, verkeer, duurzaamheid, openbare ruimte en groen in alle wijken en dorpen van Venlo. Steeds meer dorpen en wijken stellen een eigen agenda of toekomstvisie op. We ondersteunen deze initiatieven en leggen een verbinding met de ambities uit de nieuwe Omgevingsvisie en specifieke uitvoeringsprogramma's. Daarmee dragen we bij aan het bouwen van vitale gemeenschappen.
Elke wijk is anders. De samenstelling, de ligging, het voorzieningenniveau en hoe de wijk eruit ziet hebben veel invloed op de leefbaarheid en veiligheid. We blijven onze inzet verdelen over alle Venlose wijken. We schenken relatief meer aandacht aan de wijken die dit nodig hebben. In het wijkgericht werken ligt de nadruk op het werken vanuit de kracht van inwoners en de kracht van wijken. We onderzoeken op welke wijze(n) we nog meer inwoners kunnen bereiken, om hen te stimuleren om aan de slag te gaan in hun eigen buurt en voor ons om dat mogelijk te maken. We gaan door met het wijkgericht werken bij beheer openbare ruimte. Op deze wijze kunnen we kleinere (burger)initiatieven (vaak kosteneffectief) realiseren door ze te combineren met reguliere beheerwerkzaamheden.
We willen onze inwoners beter betrekken bij de vraagstukken die er in hun woonomgeving spelen. Op die manier worden gemeente, bewoners, ondernemers en maatschappelijk instellingen steeds meer coproducenten van leefbaarheid en veiligheid. De participatieve democratie krijgt steeds duidelijker vorm. Dit is een waardevolle aanvulling op de bestaande representatieve democratie. Dit staat in het beleidskader burgerbetrokkenheid. Hiermee kunnen we vorm en inhoud te geven aan eigen verantwoordelijkheid, eigenaarschap en identiteit op het schaalniveau van buurten en wijken; dicht bij de burger zelf. Zij kunnen via ons loket "een goed idee voor buurt of wijk" aanspraak maken op een bijdrage vanuit het SAM fonds. Ook zetten we de komende jaren in op de micro-initiatieven waarbij we een koppeling maken naar het leefbaarheidsfonds van de Provincie Limburg.