Versterking van de ruimtelijke kwaliteit blijft een sleutelbegrip. Identiteit, oriëntatie, een gezonde leefomgeving en vestigingsklimaat hangen hiermee samen. In 2025 is de Omgevingsvisie Venlo 2040 vastgesteld. Hierin staat een stevige ambitie voor de ruimtelijke ontwikkeling van Venlo vastgelegd. We maken een schaalsprong om het voorzieningenniveau een stevige impuls te geven en om onze positie in de (Eu)regio te versterken. In het centraal stedelijk gebied zetten we in op dynamische, stedelijke woon- en werkmilieus die gedifferentieerd en duurzaam zijn. In de dorpen zien we bouwen als sociaal investeren. Voldoende woningen voor de (boven)lokale behoefte houden de dorpskernen vitaal en levendig. Maar de schaalsprong is niet alleen een woningbouwopgave. We moeten ook onze fysieke ruimte klimaatadaptief inrichten. Dit is nodig vanuit ecologisch perspectief en om een leefbare stad te behouden. Zo zetten we in op robuuste groen-blauwe structuren in de stedelijke gebieden en het buitengebied. Deze dragen bij aan klimaatadaptatie en een gezonder, schoner leefklimaat voor alle inwoners. Om de schaalsprong goed tot zijn recht te laten komen voor inwoners en economische activiteiten is het nodig dat we het mobiliteitssysteem op een toekomstbestendige manier laten meegroeien.
In de Omgevingsvisie staat een aantal thema’s en gebieden benoemd waarvoor een nadere uitwerking nodig is. In 2026 en 2027 werken we hieraan. We bekijken dan ook welk instrument hiervoor het beste kan worden ingezet. Tegelijkertijd starten we nu met het opstellen van een nieuw gebiedsdekkend Omgevingsplan. Dit doen we gefaseerd en per thema. Hierbij maken we zoveel mogelijk slimme combinaties met de uitwerkingen van de Omgevingsvisie als het gaat om de onderzoeksvragen.
Om deze ambities waar te kunnen maken ontwikkelen we het grondbeleidsinstrumentarium door en zetten we dit vaker (pro)actief in. Bijvoorbeeld voor de versnelling van de woningbouwopgave, economische structuurversterking en herstructurering bedrijventerreinen, klimaatadaptatie en energietransitie. Door het Strategisch investeringsfonds Venlo kunnen we beter actief verwerven en de regie pakken bij urgente maatschappelijke opgaven.
Nieuwe plannen beoordelen we integraal en transparant voor de betrokkenen. We houden rekening met beleidskaders, met de provinciale belangen en we vragen initiatiefnemers om te luisteren naar omwonenden. Ook wordt van ons gevraagd om procedures te versnellen en te vereenvoudigen. Dit vraag veel van casemanagement en juridische ondersteuning.
De Maas is in vele opzichten belangrijk en beeldbepalend voor Venlo en de regio. De ruimtelijke kwaliteit van het unieke terrassenlandschap en de cultuurhistorische waarden van de Maasvallei bieden kansen om een ruimtelijke én economische meerwaarde te creëren op het gebied van wonen, werken, en recreëren. De bescherming tegen hoogwater door het Waterschap (het realiseren van veilige en duurzame dijken) staat nooit op zichzelf. Het raakt aan de verstedelijking en dorpsontwikkeling, openbare ruimte, toerisme en natuur. Vanuit de gemeente zetten we bij deze projecten in op het verbeteren van de leefkwaliteit en de ruimtelijke kwaliteit. Waar mogelijk combineren we onze eigen (gebiedsontwikkelings) opgaven met dijkversterkingen, dijkverlegging en rivierverruiming zoals in het gebied Vierwaarden / Venlo Noord, Baarlo-Hout-Blerick, Arcen en in het centrum. Dit is ook onze insteek bij maatregelen (zoals beekherstel, aanleg natuurvriendelijke oevers en kwelgeulen) die het waterschap en Rijkswaterstaat uitvoeren om de ecologische waterkwaliteit te verbeteren (Kaderrichtlijn water).
In de Integrale Visie op de Openbare Ruimte staat dat de openbare ruimte steeds meer het directe leefgebied is van inwoners, bezoekers en gebruikers van de stad. Nieuwe beleidsdoelstellingen op het gebied van klimaatadaptatie, energietransitie, biodiversiteit, vergroening, gezondheid, cultuurhistorie, inclusiviteit en burgerbetrokkenheid leggen een steeds grotere druk op het planmatig beheer en onderhoud van de stad en de vervangingsinvesteringen. Een integralere manier van werken, ontwikkelend beheer, is nodig. Het is klantvriendelijker én kosteneffectiever.
De staat van onderhoud van een aantal historische objecten in de openbare ruimte is slecht. De actuele bouwkundige toestand van historische objecten in gemeentelijk bezit brengen we in kaart. We koppelen daaraan een actieplan en zoeken naar cofinanciering van Rijk en provincie.
De gemeente levert een belangrijke bijdrage aan de nationale doelstellingen op het gebied van circulaire economie. Eén van de doelen is het zoveel mogelijk voorkomen van afval. Het afval dat overblijft willen we maximaal scheiden en recyclen om grondstofketens te sluiten: van afval naar grondstof. In 2025 is besloten om de afvalinzameling in eigen beheer te gaan uitvoeren. Per 1 januari 2026 starten we met de eigen inzameling van huishoudelijk afval binnen de gemeente Venlo. Gestart wordt vanaf 2026 met de elektrificering van het wagenpark voor de afvalinzameling. Een belangrijk onderdeel van de afvalinzameling zijn ook de brengvoorzieningen zoals retourstations en ondergrondse containers. In 2026 wordt de toekomst van deze voorzieningen verder geoptimaliseerd en (regionaal) versterkt.
In een brede alliantie werken we binnen de integrale wijkaanpak Vastenavondkamp vanuit de 3 pijlers aan de leefbaarheid, veiligheid, woningvoorraad en sociale cohesie in de wijk. Dit wordt onder andere financieel ondersteund door de provinciale aanwijzing als aandachtswijk.
Voor het gebied Keulse Barrière is een ruimtelijke analyse gemaakt en een ruimtelijk ontwikkelkader opgesteld. Dit moet het gebied perspectief bieden en leidt tot een ruimtelijke opwaardering. Specifieke aandacht is er voor het gebied rondom het VVV stadion / sportpark Merelweg om tot herontwikkeling te komen met een koppeling van maatschappelijke huisvestingsopgaven op het gebied van onderwijs, sport & leisure en gezondheid in combinatie met waar mogelijk het onderbrengen van ‘commerciële/bedrijfsmatige’ functies.
Portefeuillemanagement, het sturen op de vastgoedportefeuille, is essentieel. Het stelt ons in staat om gronden en gebouwen effectief dienstbaar te maken aan onze gemeentelijke beleidsdoelen en te sturen op maatschappelijk rendement. Hierdoor kunnen we bovendien sturen op de toekomstbestendigheid (en waardevastheid) van de vastgoed-voorraad. Hierdoor maken we bewuste en verantwoorde keuzes gerelateerd aan de actuele ontwikkelingen en investeringen die daarbij horen.
Wijkgericht werken
De maatschappij verandert in snel tempo steeds meer in een informatie- en netwerksamenleving. Nieuwe wetgeving is steeds meer gericht op het versnellen en bevorderen van de digitalisering van overheidsdiensten. Hiermee veranderen ook de verwachtingen van onze inwoners voor de kwaliteit en snelheid van de gemeentelijke dienstverlening. Inwoners verwachten veel van de gemeente, maar dat geldt ook andersom. We vinden het belangrijk dat inwoners zelf initiatief nemen, collectiviteit organiseren en draagvlak verwerven. Het is belangrijk dat inwoners zich verantwoordelijk voelen én kunnen zijn voor hun eigen leefomgeving. Dat zij problemen die zich voordoen in hun dorp, wijk of buurt gezamenlijk weten op te lossen. Kortom burgerbetrokkenheid. De wijze waarop de gemeente hier invulling aan geeft staat in het beleidskader burgerbetrokkenheid “Samen maken wij Venlo”. Hier gaan we de komende jaren mee verder. Het beleidskader laat ook zien dat we bewust zijn van het belang van participatie bij gemeentelijke projecten en beleidsontwikkeling. We zetten omgevingsmanagement in om belanghebbenden op het juiste moment in staat te stellen voor hun belang op te komen.