Uitbreidings- (U) en Vervangingsinvesteringen (V) | ||||||
Naam | U/V | Budget | Voorportaal | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Openbare verlichting | V | 866 | 866 | 866 | 866 | |
Ondergrondse afvalcontainers | V | 700 | 700 | 700 | 700 | |
Verkeersregelinstallaties | V | 550 | 490 | |||
Vervangen Voertuigen | V | 705 | 803 | 674 | 245 | |
Trailerhelling bluswatervoorziening | V | 135 | ||||
Basis op orde houden groen | V | 1.475 | 1.625 | 1.625 | 1.625 | |
Vervangen elektriciteitskasten Nolensplein | V | 400 | ||||
Voorb. investeringsbudget OB Pastoor Stassenstraat | U | 300 | ||||
Uitv. investeringsbudget OB Burgemeester Gommansstraat | U | 3.320 | ||||
Uitv. investeringsbudget OB Maasstraat Arcen Fase 2 | U | 1.900 | ||||
Bebording en bewegwijzering | V | 146 | 400 | 400 | 400 | |
Limburg Centraal / Mitigerende maatregelen A73/A74 | U | -3.838 | 3.800 | |||
Civiele objecten | V | 221 | 638 | 221 | ||
Haven/Waterrecreatie voorbereidingsinvesteringsbudget | U | 500 | ||||
Elektrisch kraakpersvoertuig | U | 600 | ||||
Voorb. investeringsbudget Keulse Barrière/Merelweg e.o. | U | 500 | ||||
Totaal Programmalijn Omgeving | -3.838 | 15.897 | 5.105 | 4.903 | 4.057 |
Openbare verlichting
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
866 | 866 | 866 | 866 |
Voor Openbare Verlichting onderhouden we lichtmasten en verlichtingsarmatuur. We willen voor openbare verlichting structureel elk jaar ongeveer 2% van alle lichtmasten en 4% van de verlichtingsarmaturen vervangen, volgens hun technische levensduur. Dat kost structureel € 845.000 (€ 866.125 geïndexeerd) per jaar, gebaseerd op het vervangingsplan 2022-2031. Voor het areaal wat we nu willen vervangen, zijn geen kapitaalslasten in de begroting opgenomen. We gaan dus niets vervangen wat niet al volledig is afgeschreven. Het geheel sluit aan bij het meerjarenplan "onderhoud openbare verlichting Venlo 2021-2030" .Uiteraard blijven we onderhoud uitvoeren en storingen verhelpen.
Ondergrondse afvalcontainers
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
700 | 700 | 700 | 700 |
Het gaat om de investeringen voor het behoud van de infrastructuur van de ondergrondse containers. Deze zijn nodig voor het inzamelen van huishoudelijk afval. Het borgen van een efficiënte, duurzame en functionele inzameling van afval is een primaire taak van de gemeente.
Om een goedwerkend afvalinzamelsysteem te behouden moet de basis op orde zijn. De afvalinzameling moet veilig, herkenbaar, prettig in gebruik zijn en tijdig worden geleegd. Met dit vervangingsplan zorgen wij er voor dat het areaal in de Gemeente Venlo stap voor stap weer aan alle eisen voldoet.
In een 5 jaar durend plan vervangen we 647 ondergrondse containers, waarvan de levensduur kritiek is in verband met de beëindiging van de levensduur. Het gaat om verschillende typen en uitvoeringen van containers. De meeste zijn voor de inzameling van restafval en PMD van woongebouwen.
Verkeersregelinstallaties
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
550 | 490 |
Voor 2026 is het investeringsbudget bedoelt voor de I-VRI's aan de Nijmeegseweg / Straelseweg en de Nijmeegseweg / Karbinderstraat. De provincie Limburg draagt € 200.000 bij.
Vervangen Voertuigen
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
705 | 803 | 674 | 245 |
Reguliere vervanging van voertuigen is nodig voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. In 2021 heeft het college een meerjarenplan voertuigen vastgesteld. In 2026 vernieuwen we het MJP voertuigen. Daarin plannen we ook het elektrificeren van de kraakpersvoertuigen voor de afvalinzameling.
Voor de verdergaande elektrificering van ons wagenpark is een verzwaring van de stroomvoorziening aan de Hulsterweg nodig. Door de schaarste op het net kunnen we een dergelijke aansluiting niet zomaar krijgen. We onderzoeken of een samenwerking hiervoor met Fontys mogelijk is. De kosten van deze infrastructuur worden geraamd op € 400.000. Omdat we vanwege onvoldoende elektriciteit om te laden veel minder voertuigen aanschaffen in 2026, stellen we voor de middelen uit het budget voertuig investeringen 2026 in te zetten als dekking voor de kosten van het leggen van de hiertoe benodigde kabel (€ 400.000).
Trailerhelling bluswatervoorziening
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
135 |
Aan de Professor Gelissensingel te Venlo ligt aan de Maas een trailerhelling. Deze wordt onder andere gebruikt als waterinnamepunt / bluswatervoorziening (grootwatertransport en tankautospuit) van de brandweer en als bootlanceerplatform voor de brandweer. De trailerhelling wordt ook gebruikt voor het bewateren van de planten en bomen (groenvoorziening).
De brandweer vraagt om de ligging van de trailerhelling aan te passen. Aangezien er de komende jaren groot onderhoud aan deze trailerhelling moet worden gedaan, is het voorstel om nu éénmalig te investeren in een goede nieuwe trailerhelling die voor alle doelen optimaal kan worden gebruikt.
Basis op orde houden groen
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
1.475 | 1.625 | 1.625 | 1.625 |
Bomen maken onze leefomgeving groener, gezonder en prettiger. Ze zorgen voor schaduw op warme dagen, vangen regenwater op en zuiveren de lucht die we inademen. In de Integrale Visie Openbare Ruimte, de Agenda Groen & Water en het Actieplan Venlo Klimaatbestendig spreken we ons hier nadrukkelijk over uit. Helaas heeft een boom geen oneindig leven. Zeker in het stedelijk gebied. Vervangen van dode bomen of van bomen die onbeheersbaar zijn geworden is noodzakelijk. Ook willen we de bestaande groeiplaatsen verbeteren om de levensduur van bomen te verlengen. Verder benutten we steeds vaker kansen om extra bomen aan te planten. Hiervoor zijn structurele investeringen nodig. In het beheerplan Groen en Water zijn deze kosten bepaald op basis van het actueel areaal.
In het nieuwe bomenbestek 2023 staan concept-maatregelen (besteksposten) die de nieuwe aanplant van bomen vanaf 2023 structureel mogelijk maken. Op basis van de prioritering uit de data van onder andere de inspecties volgen de daadwerkelijke locaties en hoeveelheden die in dat jaar worden aangepakt.
Vervangen elektriciteitskasten Nolensplein 2026
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
400 |
De ondergrondse elektriciteitskasten op het Nolensplein voor de markt en andere evenementen zijn 25 jaar oud en moeten om technische redenen vervangen worden. Daarbij spelen we ook in op invoering van de Zero emissiezone: tijdens niet-marktdagen kunnen deze voorzieningen ook als oplaadpunt dienen.
Voorbereidingsinvesteringsbudget OB Pastoor Stassenstraat
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
300 |
De Pastoor Stassenstraat valt binnen de risico gestuurde verkeersveiligheidsaanpak in het hoogste risiconiveau op het gebied van verkeersveiligheid. Daarnaast is groot onderhoud voor het asfalt nodig. In het kader van Ontwikkelend Beheer pakken we deze straat integraal aan. Asfalt en elementen worden vervangen, het hemelwater wordt afgekoppeld en kwalitatief slechte bomen worden vervangen. Daarnaast gaat vanuit verkeersveiligheid de inrichting van de weg van 50 naar 30 km/h. Verder zijn er kansen om verharding te vervangen door groen. In 2026 start de planvoorbereiding, in 2027 start de realisatie.
Uitvoeringsinvesteringsbudget OB Burgemeester Gommansstraat
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
3.320 |
De Burgemeester Gommansstraat valt binnen de risico gestuurde verkeersveiligheidsaanpak in het hoogste risiconiveau op het gebied van verkeersveiligheid. Daarnaast is groot onderhoud voor het asfalt nodig. In het kader van Ontwikkelend Beheer pakken we deze straat integraal aan. In deze straat worden het asfalt en elementen vervangen, het hemelwater wordt afgekoppeld en kwalitatief slechte bomen worden vervangen. Daarnaast wordt vanuit verkeersveiligheid de rotonde met de Kazernestraat aangepast en wordt de inrichting van de weg omgezet van 50 naar 30 km/uur. Verder zijn er kansen om verharding te vervangen door groen. De realisatie start in 2026.
Uitvoeringsinvesteringsbudget OB Maasstraat Arcen Fase 2
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
1.900 |
Op 1 april 2025 heeft het college van B&W de projectopdracht voor Maasstraat fase 1 vastgesteld. Fase 1 wordt nu verder voorbereid. De uitvoering start naar verwachting in Q4 2025. De realisatie van fase 2 (buiten de bebouwde kom) kan daarna, in 2026, worden opgepakt. Voor fase 2 wordt nu een uitvoeringsbudget aangevraagd.
Bebording en bewegwijzering
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
146 | 400 | 400 | 400 |
De utilitaire bewegwijzering is de bewegwijzering naar interlokale doelen / plaatsen. Deze bewegwijzering is uitgevoerd in “Wit op Blauw” voor motorvoertuigen en “Rood op Wit” voor (brom)fietsers. Voor utilitaire bewegwijzering is geen vervangingsbudget beschikbaar. Binnen de gemeente Venlo voldoet 40% van de utilitaire bewegwijzering niet aan het gewenste kwaliteitsniveau B volgens de richtlijn. Deze achterstand komt grotendeels omdat er vanaf 2011 geen gericht onderhoud en beheer meer op uitgevoerd is. In de afgelopen jaren zijn alleen op basis van meldingen – dus incidenteel – wegwijzers / borden vervangen. Dat is niet toereikend. Vanaf 2026 starten we met het noodzakelijke planmatig onderhouden en vervangen van de utilitaire bewegwijzering. Daarmee voldoen we ook aan de voorschriften van de Nationale bewegwijzeringsdienst.
Limburg Centraal / Mitigerende maatregelen A73/A74 vrijval
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-3.838 | 3.800 |
In het verleden stelde de provincie Limburg een bijdrage beschikbaar voor overlast reducerende maatregelen langs de A73/A74. De nog resterende (geluid)maatregelen zijn bovenwettelijk van aard. Daarom besloot de provincie de nog resterende middelen € 1,9 miljoen in te trekken, en beschikbaar te stellen voor de planontwikkeling en -realisatie Limburg Centraal (stedelijke verdichting stationsomgeving). Hierin werken de zes grotere Limburgse steden, de provincie en het Rijk samen aan een versnelling van de nationale woningbouwopgave. Voorwaarde is dat de gemeente de gereserveerde cofinanciering van eveneens € 1,9 miljoen hiervoor beschikbaar stelt.
Het voorstel is om het totale bedrag ad 3,8 miljoen via de begroting te labelen aan ”Limburg Centraal”. Daarnaast is er een voorstel voor een investeringsbudget voor het project 'aanvullende bovenwettelijke maatregelen A73/74' opgenomen in programma 4 Welvarend, programmalijn Economie van deze begroting.
Civiele objecten
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
221 | 638 | 221 |
Conform het raadsbesluit van 29 juni 2022 is het ‘Meerjarenplan Onderhoud Civiele Objecten 2023-2032’ vastgesteld. Op basis hiervan vervangen we de objecten planmatig. Een specificatie van de te vervangen civiele objecten staat in bijlage 3 van het ‘Meerjarenplan Onderhoud Civiele Objecten Venlo 2023-2032’.
Haven/Waterrecreatie voorbereidingsinvesteringsbudget
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
500 |
Om de doorontwikkeling van de industriehaven van de gemeente Venlo mogelijk te maken is verplaatsing van de kwetsbare watersporters in de huidige jachthaven aan de noordzijde van de industriehaven noodzakelijk. Onderzocht wordt of de jachthaven (verenigingshaven WSV) op de huidige plek gecontinueerd kan worden.
In de afgelopen jaren heeft het Waterschap Limburg de verplaatsing van de watergebruikers naar Océ-Weerd en eventuele koppelkansen met het hoogwaterbeschermingsprogramma Vierwaarden onderzocht. Hierbij wordt ook gekeken naar de meerwaarde van een recreatiegebied als kwalitatieve aanvulling op de stedelijke ontwikkelingen Venlo-Noord.
De kosten voor dit onderzoek bedragen € 2,1 miljoen. Voor de volledige realisatie van een waterrecreatiegebied is een bedrag geraamd van € 19,1 miljoen. De voorbereidings- en onderzoekskosten worden hieruit betaald. Voor 2026 is een nieuw voorbereidingsinvesteringsbudget nodig van € 500.000. Realisatie van het waterrecreatiegebied is voorzien vanaf 2030.
Elektrisch kraakpersvoertuig
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
600 |
Vanaf 2026 gaan we naar verwachting zelf het oud papier ophalen in de binnenstad. Vanwege de introductie van de zero emissie zone per 1 januari 2027 willen we dat bij voorkeur elektrisch doen. Daar is een elektrisch voertuig voor nodig. De verwachte levering van dit voertuig is begin 2027. Deze komt ter vervanging voor de oudste kraakpers die in het kader van de inbesteding is aangekocht. Naast de werkzaamheden in de binnenstad zal het voertuig ook ingezet worden bij de reguliere huisvuilinzameling.
Voorbereidingsinvesteringsbudget Keulse Barrière/Merelweg e.o.
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
500 |
Binnen de Majeure opgave Keulse Barrière, zoals opgenomen in de Omgevingsvisie, ligt een ontwikkelopgave voor het gebied Sportpark Merelweg/VVV stadion. Op deze locatie komen een aantal opgaven bij elkaar. Voor het sportpark Merelweg is er behoefte aan een ruimtelijke optimalisatie van functies, zoals (oefen)velden, voorzieningen, (veilige) verbindingen en parkeren. Sinds een aantal jaren kan VVV-Venlo haar ambities als betaald-voetbal-organisatie steeds moeilijker waarmaken. Een belangrijke oorzaak hiertoe ligt in de verouderde status van het huidige stadion de Koel, waar commerciële mogelijkheden beperkt zijn en er op het gebied van veiligheid veel uitdagingen liggen, welke ook de gemeente Venlo raken. VVV-Venlo heeft na een grondige analyse inmiddels de conclusie getrokken dat renovatie van De Koel geen reële optie is en heeft aangegeven op termijn te willen kiezen voor een nieuw stadion. Hier ligt in potentie een kans om een nieuwe stadionontwikkeling van VVV te koppelen aan de maatschappelijke huisvestingsopgaven, meer commerciële/bedrijfsmatige functies zoals die er binnen de gemeente Venlo liggen passend binnen onze bestaande beleidskaders op het gebied van onderwijs, sport & leisure en gezondheid, en een aantal stedelijke opgaven rondom evenementen en (topdrukte) parkeren. Samen met VVV-Venlo wordt in de komende periode onderzocht of een brede koppeling van functies kan leiden tot synergie zowel voor de maatschappelijke opgave van de gemeente Venlo als voor de sportieve en commerciële ambities van VVV-Venlo. En daarmee het gebied Keulse Barrière een nieuwe impuls gegeven wordt.