Om de drie genoemde uitdagingen met succes aan te gaan is centrale regie op de kwaliteit en integraliteit van dienstverlening noodzakelijk. Hierin gaan we voorzien. We analyseren onze klantreizen en zorgen voor inzicht in klantbeleving (Indicator Customer Effort Score).
Een andere voorwaarde voor inclusieve en naadloze dienstverlening is dat de communicatie op onze verschillende dienstverleningskanalen correct, helder en tijdig is. We blijven de kwaliteit en leesbaarheid van onze schriftelijke communicatie toetsen en waar nodig verbeteren.
We vernieuwen ook onze gemeentelijke websites. Het functioneel en technisch samenvoegen van de websites venlo.nl en nu.venlo.nl biedt grote voordelen voor de gemeente Venlo en in onze dienstverlening. Door alle informatie te centraliseren op één plek, kunnen inwoners en andere belanghebbenden efficiënter toegang krijgen tot relevante informatie. Andere belangrijke voordelen zijn eenvoudiger beheer en onderhoud, een consistente gebruikerservaring en een efficiëntere informatievoorziening.
Bezoekers hoeven niet langer tussen verschillende websites te schakelen om informatie te vinden. Dit zorgt voor een verbeterde toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Dit is cruciaal voor effectieve communicatie met de gemeente. Bovendien kan een geïntegreerde website bijdragen aan een versterkte merkidentiteit en een uniforme boodschap naar buiten toe. Het stelt ons in staat om informatie beter te structureren en te presenteren. Hierdoor kan de gemeente Venlo zich krachtiger profileren als een moderne en transparante overheidsorganisatie die haar inwoners optimaal bedient.
De mogelijkheden op het gebied van online dienstverlening en zelfservice breiden we verder uit. Stip op de horizon is een centraal digitaal loket, “Mijn Venlo”. Inwoners kunnen bijvoorbeeld vaker zelf (Burgerzaken) aanvragen invullen. Hierdoor wordt de behandeltijd aan het loket korter. Ook wordt het vaker mogelijk aangevraagde documenten zelf te downloaden of informatie online aan te leveren.
Van belang is dat iedereen óók in de digitale samenleving mee kan doen. We zetten ons in dat websites en mobiele apps ook bruikbaar zijn voor mensen met een beperking.
Ons gemeentearchief gaat door met de ontsluiting, conservering en digitalisering van archieven en collecties. Zo is steeds meer historische informatie voor iedereen te raadplegen via archief.venlo.nl .
Op verzoek van de Provincie Limburg en het ministerie van BZK realiseren we een BRP-inschrijfvoorziening (zes locaties in Nederland). Statushouders en asielzoekers die in aanmerking komen voor een eerste inschrijving in de Basisregistratie Personen kunnen hier terecht.