Onroerendezaakbelasting
Jaarlijks wordt een nieuwe WOZ-waarde voor onroerende zaken vastgesteld. In 2026 is deze gebaseerd op de waardepeildatum 1 januari 2025. De OZB-tarieven worden gecorrigeerd voor de gemiddelde waardeontwikkeling van het vastgoed. Zo kunnen we de geraamde opbrengsten en de woonlasten gelijk houden. De verordening onroerendezaakbelastingen 2026 inclusief nieuwe belastingtarieven leggen we apart voor aan uw raad. Dat gebeurt nadat rond medio november 2025 de waardeontwikkeling bekend is.
De volgende uitgangspunten zijn meegenomen bij de berekening van de OZB:
- De gemiddelde woonlasten (OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing) voor woningen en niet-woningen worden voor 2026 nominaal niet verhoogd;
- In totaal neemt de OZB-opbrengst ten opzichte van de begroting 2026 toe met € 362.000.
Omschrijving | OZB opbrengst |
---|---|
Eigenaren woning | 18,24 |
Eigenaren niet-woning | 14,92 |
Gebruikers niet-woning | 10,26 |
Totaal | 43,4 |
Hondenbelasting
Hondenbelasting is een algemeen dekkingsmiddel. Conform amendement A1 Hondenbelasting van de begroting 2025-2029 zijn de tarieven 2025 met 30%, 2026 met 50% en in 2027 met 100% verlaagd ten opzichte van 2024. In 2028 wordt de Hondenbelasting afgeschaft. Dit resulteert in een totaal begrote opbrengst in 2026 van € 220.000.
Omschrijving / Tarief | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
1 Hond | € 62,64 | € 43,80 | € 31,32 | € - |
Extra honden | € 93,96 | € 65,76 | € 46,92 | € - |
Kennels | € 344,64 | € 241,20 | € 172,32 | € - |
Parkeerbelasting
In dit onderdeel zijn de opbrengsten van de parkeerterreinen en het straatparkeren opgenomen. Daarnaast zijn de opbrengsten uit de naheffingsaanslagen meegenomen. Het totale bedrag aan inkomsten is € 3,0 miljoen.
Verblijfsbelasting
Een toenemend aandeel in de opbrengsten komt van short-stay huisvesting van internationale werknemers. De belasting is sinds 2024 hernoemd van toeristenbelasting naar verblijfsbelasting. De tarieven voor 2026 worden alleen inflatoir bijgesteld met 3,3%. Dit levert een begrote opbrengst op van € 2,8 miljoen. De indexering leidt tot de volgende tarieven per persoon per overnachting:
Omschrijving | 2025 | 2026 |
---|---|---|
Hotels | € 2,38 | € 2,46 |
Vakantie-onderkomens en stacaravans | € 1,97 | € 2,04 |
Mobiele onderkomens en vakantie accommodaties | € 1,71 | € 1,77 |
Reclamebelasting
De reclamebelasting geldt binnen het gebied binnenstad Venlo. Hieronder wordt verstaan: het bij de verordening aangewezen gebied in de gemeente, dat is aangegeven op de kaart bij de verordening. Dus het kernwinkel-, horeca-, kantoren- en dienstengebied van de binnenstad.
De opbrengst van de belasting wordt, na aftrek van de perceptiekosten, beschikbaar gesteld ten behoeve van de uitvoering van activiteiten in de binnenstad vanuit de samenwerkingsovereenkomst Platform Binnenstad Venlo die in het gezamenlijke werkplan staan opgenomen. De tarieven zijn sinds 2020 niet verhoogd en blijven ook in 2026 gelijk. De totale opbrengst is ongeveer € 0,2 miljoen.
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing is voor de financiering van de kosten voor beheer en verwerking van afval. De afvalstoffenheffing hoort net als de OZB en de rioolheffing bij de woonlastendruk. De gemeente Venlo maakt onderscheid in de heffing tussen eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens.
Voor 2026 worden de woonlasten voor woningeigenaren en huurders en de gemeentelijke lasten voor niet-woningen (totaal van OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing) nominaal niet verhoogd. Daarmee blijven de tarieven:
- € 164,53 voor een eenpersoonshuishouden;
- € 274,21 voor een meerpersoonshuishouden.
De opbrengst afvalstoffenheffing 2026 is geraamd op € 10,9 miljoen. Vanaf 2026 wordt afval (gedeeltelijk) in eigen beheer ingezameld. De kostendekkendheid komt uit op 68,5%. Een tekort wordt in het jaarresultaat van de gemeente verwerkt. Vanaf 2028 is de afvalstoffenheffing voor 85% kostendekkend verwerkt.
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Afvalstoffen- | 11.288 | 2.980 | 1.690 | 15.958 | 10.924 | 10.924 | 68% |
Rioolheffing
Rioolheffing is voor de financiering van de gemeentelijke waterzorgplichten. Hieronder vallen het beheer en onderhoud van gemeentelijke riolering, afvalwater, hemelwater en grondwater. De gemeente Venlo heft rioolheffing van de gebruiker van een perceel. We maken onderscheid tussen kleinverbruik (tot en met 1.000 m³) en grootverbruik (boven 1.000 m³). De rioolheffing hoort net als de OZB en afvalstoffenheffing bij de woonlastendruk.
Voor 2026 worden de woonlasten voor woningeigenaren en huurders en de gemeentelijke lasten voor niet-woningen (totaal van OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing) nominaal niet verhoogd. Daarmee blijft het tarief rioolheffing € 155,30 per aansluiting. De opbrengst rioolheffing 2026 is geraamd op € 8,4 miljoen. De kostendekkendheid komt uit op 77,8%. Een tekort wordt in het jaarresultaat van de gemeente verwerkt. Vanaf 2028 is de rioolheffing voor 85% kostendekkend verwerkt.
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rioolheffing | 8.398 | 1.021 | 1.349 | 10.768 | 8.375 | 8.375 | 78% |
Leges
Hoofdstuk 1. Algemene dienstverlening
- Burgerlijke stand
Aangiftes burgerlijke stand zijn legesvrij (zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding). We heffen leges voor afschriften volgens het Legesbesluit akten Burgerlijke stand (wettelijk tarief). Het product Burgerlijke stand is niet volledig kostendekkend. Werkzaamheden voor kosteloze huwelijken en dergelijke worden niet toegerekend (wettelijke plicht).
- Reisdocumenten
Voor paspoorten en identiteitskaarten stelt het Ministerie van Binnenlandse Zaken jaarlijks de hoogte van rijksleges vast. Daarnaast geldt een tariefplafond voor de verschillende producten. Hierdoor kunnen niet alle lasten verhaald worden. Kosten worden toegerekend binnen het wettelijk kader. We volgen wettelijke (tarief)differentiaties, zoals lagere leges voor minderjarigen. Jaarlijks varieert het aantal aanvragen. Dit heeft gevolgen voor de baten/inkomsten. Omdat reisdocumenten vanaf 2014 een geldigheidsduur hebben gekregen van 10 jaar in plaats van 5 jaar is er, na een tijdelijke dip, tot 2029 sprake van de zogeheten ‘reisdocumentenpiek’. We krijgen meer aanvragen voor reisdocumenten. Dit geldt zowel voor de ingezetenen als de niet-ingezetenen. Vanaf 2029 daalt het aantal aanvragen geleidelijk.
- Rijbewijzen
Voor rijbewijzen stelt het Ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat jaarlijks de hoogte van de rijksleges (afdracht/inkoop) vast. Er geldt een tariefplafond. We rekenen kosten toe binnen het wettelijk kader. Jaarlijks varieert het aantal aanvragen. Dit heeft gevolgen voor de baten/inkomsten. In november 2023 zijn we gestart met Digitaal Aanvragen Rijbewijs (DAR). Het verlengen van een rijbewijs kan hiermee online bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). We krijgen hierdoor minder rijbewijs aanvragen en ontvangen een lagere vergoeding van de RDW. De vergoeding is alleen voor het uitreiken van het rijbewijs.
- Persoonsdocumenten en basisregistratie personen
Lasten BRP worden toegerekend. Beheer en bijhouding Basisregistratie personen is legesvrij. Het gaat onder andere om mutaties verhuizing, correcties BRP, audit BRP en adresonderzoeken. Leges persoonsdocumenten (uittreksels BRP, RNI, VOG) worden geheven. VOG-leges zijn gemaximeerd. Niet alle lasten kunnen verhaald worden.
- Gemeentearchief
Door de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Wet ho) kunnen gemeentelijke archieven beperkt leges heffen. De lasten voor beheer en archief wijzigen niet. Kosten die gemaakt worden voor de aanvraag worden in beperkte mate verwerkt in de leges (marginale kosten).
- Naturalisaties
Voor naturalisaties en opties stelt de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid jaarlijks de wettelijke tarieven en rijksleges vast. Daarnaast geldt een tariefplafond. Naturalisatie- en optie-leges zijn gemaximeerd. Niet alle lasten kunnen verhaald worden. Kosten worden toegerekend binnen het wettelijk kader. We besteden relatief veel tijd aan informatieverstrekking voor naturalisatie of optie. Informatieverstrekking in het kader van "kom ik al in aanmerking" is een verplichting. We volgen de wettelijke (tarief)differentiaties, zoals een lager tarief voor de optie minderjarige.
- Kansspelen
Leges zijn volgens de wettelijke tarieven speelautomatenbesluit (kansspelen). Voor de aanvraag loterijvergunning worden de lasten volledig toegerekend in de leges. De baten en lasten zijn ten opzichte van de overige posten in hoofdstuk 1 klein.
- Overige leges
Een aantal producten (uittreksels BRP) kan digitaal aangevraagd worden. De korting voor promotie van het digitaal kanaal is vervallen. Hierdoor neemt de kostendekkendheid toe. Verder vallen onder deze rubriek onder andere de heffingen voor kabels/leidingen en verkeer en vervoer (parkeerontheffingen). Bij kabels/leidingen zijn geen begrotingswijzigingen aan de orde. Bij parkeerontheffingen neemt de kostendekkendheid naar verwachting toe door de leges voor de gehandicaptenparkeerplaats, de blauwe zones en de ontheffingen in de openbare ruimte.
Hoofdstuk 2. Dienstverlening en besluiten in het kader van de Omgevingswet
- Omgevingsvergunningen
Door de grote wetswijzigingen van 1 januari 2024 (Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen) is de grondslag van het heffen van leges voor omgevingsvergunningen gewijzigd. De consequenties hiervan zijn doorgerekend. De begrote legesopbrengsten zijn op € 4.255.000 geraamd. Er zijn meer kosten door een stijging van de loonkosten en een stijging van de gemeentelijke overhead. Hierdoor komt het kostendekkendheidspercentage uit op 90% in 2026. In 2025 was het 91%. Voor de begroting 2027 en verder maken we op basis van de ervaringen nieuwe berekeningen. Dan beoordelen we of de tarieven van leges moeten worden gewijzigd.
Hoofdstuk 3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
- Drank- en horecawet
Voor de aanvragen horecavergunningen en bijschrijvingen van leidinggevenden worden de lasten volledig toegerekend in de leges. De baten zijn de afgelopen jaren stabiel en nagenoeg kostendekkend voor de lasten.
- Evenementen
Voor het organiseren van evenementen is een APV-vergunning vereist. Behalve voor kleinere evenementen, dan volstaat een melding, zie raadsbesluit 04-25478. Kosten voor evenementenmeldingen en handhaving worden niet toegerekend aan de leges. Voor evenementen geldt een gedifferentieerd tarief afhankelijk van het aantal bezoekers, zie raadsbesluit december 2012. De evenementenleges zijn van oudsher niet kostendekkend. Om de leges kostendekkend te krijgen moeten de tarieven ongeveer worden verzevenvoudigd.
- Sexinrichtingen/escort
Kosten voor de aanvraag van een vergunning worden toegerekend. Kosten voor handhaving mogen niet worden toegerekend aan de leges, met uitzondering van de eerste controle.
- Winkeltijdenwet
De kosten en baten zijn zo klein dat hier geen specifiek beleid op wordt gevoerd.
- Overige leges
Hieronder valt onder andere de Wet Kinderopvang. Naar verwachting wijzigt het aantal aanvragen voor exploitatie van een kinderopvangvoorziening in 2026 niet veel ten opzichte van voorgaande jaren. Het gaat voornamelijk om (tijdelijke) verhuizingen van bestaande voorzieningen en geen uitbreiding met nieuwe kinderopvangvoorzieningen. De leges zijn de tarieven die de GGD in rekening brengt bij de gemeente voor de uitoefening van haar taak als toezichthouder van de Wet Kinderopvang. Deze leges zijn niet kostendekkend. De kosten die de gemeente maakt in verband met registratie van de voorziening, worden niet in rekening gebracht bij de houder.
Nieuw in de begroting van 2026 zijn leges voor verhuurvergunningen die in het kader van de Wet goed verhuurdersschap zijn vastgesteld middels een apart raadsbesluit in september 2025. Bij de berekeningen is uitgegaan van een gefaseerde invoering in 3 jaar met een kostendekkendheid van 60%. Voor de begroting 2027 en verder maken we op basis van de ervaringen nieuwe berekeningen. Dan beoordelen we of de tarieven van leges moeten worden gewijzigd.
Leges | Lasten | Over- | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk 1: | ||||||||
Burgerlijke stand | 111 | 34 | 5 | 150 | 145 | 145 | 96% | |
Reisdocumenten | 1.853 | 549 | 21 | 2.423 | 2.305 | 2.305 | 95% | |
Rijbewijzen | 406 | 157 | 6 | 569 | 596 | 596 | 105% | |
Persoonsdocumenten en Basisregistratie personen | 122 | 44 | 5 | 171 | 147 | 147 | 86% | |
Gemeentearchief | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 27% | ||
Naturalisaties | 155 | 21 | 2 | 178 | 173 | 173 | 98% | |
Kansspelen | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 143% | ||
Overige leges | 375 | 256 | 13 | 644 | 637 | 637 | 99% | |
Totaal hoofdstuk 1 | 3.024 | 1.063 | 51 | 4.138 | 0 | 4.007 | 4.007 | 97% |
Hoofdstuk 2: | ||||||||
Omgevingsvergunning | 2.886 | 1.809 | 40 | 4.735 | 4.255 | 4.255 | 90% | |
Totaal hoofdstuk 2 | 2.886 | 1.809 | 40 | 4.735 | 0 | 4.255 | 4.255 | 90% |
Hoofdstuk 3: | ||||||||
Drank en horecawet | 26 | 21 | 47 | 46 | 46 | 97% | ||
Evenementen | 158 | 147 | 306 | 45 | 45 | 15% | ||
Sexinrichtingen/escort | ||||||||
Winkeltijdenwet | ||||||||
Overige leges | 272 | 200 | 2 | 474 | 285 | 285 | 60% | |
Totaal hoofdstuk 3 | 456 | 368 | 2 | 826 | 0 | 375 | 375 | 45% |
Totaal hoofdstuk 1 t/m 3 | 6.366 | 3.240 | 93 | 9.699 | 0 | 8.637 | 8.637 | 89% |
* De Kostendekkendheid is toegelicht in bovenstaande tekstpassages |
Lijkbezorgingsrechten
We heffen lijkbezorgingsrechten voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor het verlenen van diensten in verband met de begraafplaatsen. Er is een verschuiving van begraven naar cremeren. Bestaande grafrechten worden minder vaak verlengd of voor kortere duur. In de begroting is rekening gehouden met de motie van de gemeenteraad om het kwaliteitsniveau van de begraafplaatsen te verhogen.
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lijkbezorging | 786 | 236 | 1.022 | 397 | 397 | 39% |
Haven- en opslaggelden
Haven- en opslaggelden worden geheven voor het bevaren en/of verblijven in de haven. Tarieven worden bezien in regionaal verband en zijn ten opzichte van 2025 verhoogd met 3,3%.
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Haven- en opslaggelden | 209 | 59 | 5 | 273 | 273 | 273 | 100% |
Marktgelden
Marktgelden worden geheven voor:
- het gebruik van een standplaats op gemeentegrond, die als markt is aangewezen of nog wordt aangewezen (leges voor individuele standplaatsen of huur ondergrond zijn hiervan uitgezonderd)
- het genot van de door of vanwege het gemeentebestuur ontplooide promotieactiviteiten.
De tarieven zijn met 3,3% verhoogd. De kosten zijn per saldo evenredig gestegen. Hiermee blijft de kostendekkendheid 100%.
Heffing | Lasten | Overhead | BTW | Totale | Overige | Heffing | Totale | Kostendek- |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Marktgelden | 113 | 56 | 169 | 169 | 169 | 100% |
Bedrijven InvesteringsZones (BIZ) Blerick, Tegelen en Venlo
Volgens de wet op de Bedrijveninvesteringszones kunnen gemeenten en ondernemers op structurele basis door een gebiedsgerichte bestemmingsheffing gezamenlijk investeren in de kwaliteit van de bedrijfsomgeving. In september 2015 zijn de drie BIZ-verordeningen voor deze gebieden geaccordeerd door de raad en vastgesteld voor de periode 2016-2020. In juni 2020 is de raad akkoord gegaan met een verlenging voor de periode 2021-2025. In juni 2025 is de raad akkoord gegaan met nogmaals een verlenging voor de periode 2026-2030.
BIZ Vastgoedeigenaren binnenstad Venlo
We willen de samenwerking met ondernemers en vastgoedeigenaren verstevigen. Het doel is een effectieve centrumaanpak voor de komende jaren. De BIZ Vastgoedeigenaren binnenstad Venlo is opgezet om de samenwerking te intensiveren én collectief financiële middelen te genereren om de doelen te bereiken. In december 2023 is deze BIZ-verordening door de raad vastgesteld voor de periode 2024-2028.