Gemeenschappelijke regelingen
Modulaire GR Sociaal Domein Limburg-Noord (MGR)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Programma('s)
1. Gezond en actief Venlo
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Algemeen Bestuur - Wethouders: F.P.M. Schatorjé
Dagelijks Bestuur (DB) - Wethouders: F.P.M. Schatorjé
Zeggenschap:
Algemeen Bestuur (AB) (aantal stemmen voor de gemeente: 7 - van totaal aantal: 34 - Een lid van het algemeen bestuur ontvangt een aantal stemmen dat gelijk staat aan het aantal inwoners van zijn gemeente op 1 januari van het voorgaande jaar, gedeeld door 15.000. Het aantal stemmen wordt rekenkundig afgerond (< 0,5: afronding naar beneden, ≥ 0,5: afronding naar boven), met een minimum van 1 stem).Openbaar belang
Motieven voor samenwerking: Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen, Verruimen van de horizon. De belangrijkste motieven zijn: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan. De MGR heeft door de deelnemende gemeenten uitvoeringstaken op het gebied van Jeugdzorg, Wmo en Participatie toegewezen gekregen die anders door de zeven of veertien gemeenten zelf uitgevoerd moeten worden. Het gezamenlijk oppakken van taken leidt onder andere tot meer efficiëntie en zorgt voor continuïteit en minder administratieve lasten bij gemeenten en (zorg)aanbieders. De bedoeling is dat MGR per 1-1-2026 voor de 14 Noord-en Midden Limburgse gemeenten werkt. De benodigde wijzigingsprocedure voor GR is lopend.
Strategische kansen: Inkoop in het sociaal domein met goede prijs en kwaliteit van zorg - kwaliteitsniveau vanwege schaalvoordeel van de regio.Risico's
De risico’s zijn opgenomen in de risicoparagraaf / nummer 64
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€949.386
€1.027.842
Eigen vermogen
€270.000
€0
Vreemd vermogen
€10.701.315
€0
(verwacht) Resultaat
€0
€0
MGR heeft zelf geen eigen vermogen, behalve een kortdurende bestemmingsreserve (€ 270.000). Het overschot op de exploitatie wordt jaarlijks uitgekeerd aan de deelnemende gemeenten. Een eventueel tekort wordt door de deelnemende gemeenten aangevuld. De MGR bouwt dus zelf geen eigen weerstandsvermogen op.
Het weerstandsvermogen van MGR wordt aangehouden door alle gemeenten zelf, die hun aandeel in het totaal gereserveerd hebben. De onderkende risico’s zijn omschreven en vertaald naar een impact in euro’s. Dit bedrag vormt samen met de ‘kans op voordoen’(%) de basis voor het weerstandvermogen.GR Grenspark Maas-Swalm-Nette (Grenspark MSN)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Programma('s)
6. Circulaire en duurzame hoofdstad
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Algemeen Bestuur (AB) - Wethouders: M. Pollux
Zeggenschap:
Algemeen Bestuur (AB) (aantal stemmen voor de gemeente: 1 - van totaal aantal: 14 - Ieder lid van het Algemeen Bestuur heeft één stem).Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft tot doel de gezamenlijke belangen in grensoverstijgende zin te behartigen, waarbij de meerwaarde van de grensoverstijgende samenwerking gericht is op het behoud en de ontwikkeling van het natuurlijk landschap, de schoonheid, de wezenskenmerken en de verzorging en ordening daarvan, met inachtneming van belangen van economische, culturele en sociale aard.
Risico's
Vanuit gemeente Venlo is de mate van het risico beperkt gezien de relatief lage financiële bijdrage.
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€8.336
€10.003
Eigen vermogen
€372.362
Vreemd vermogen
€375.746
(verwacht) Resultaat
€3.384
€500
Stukken nog niet ontvangen mbt:
- EV 2025
- VV 2025GR ICT Noord- en Midden Limburg (ICT NML)
Rechtsvorm
Bedrijfsvoeringsorganisatie
Programma('s)
Algemene middelen
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Algemeen Bestuur (AB) - Wethouder: F. Schatorjé
Zeggenschap:
Algemeen Bestuur (AB) (aantal stemmen voor de gemeente: 10 - van totaal aantal: 23 - Iedere deelnemer krijgt stemmen naar rato van zijn inwonersaantal (peildatum 1 januari van het jaar voorafgaand aan toetreding), hetgeen per 10.000 inwoners bepaald wordt: a. < 14.999 inwoners 1 stem; b. 15.000 – 24.999 inwoners 2 stemmen; c. 25.000 – 34.999 inwoners 3 stemmen; d. 35.000 – 44.999 inwoners 4 stemmen; e. 45.000 – 54.999 inwoners 5 stemmen; f. 55.000 – 64.999 inwoners 6 stemmen; g. 65.000 – 74.999 inwoners 7 stemmen; h. 75.000 – 84.999 inwoners 8 stemmen; i. 85.000 – 94.999 inwoners 9 stemmen; j. 95.000 – 104.999 inwoners 10 stemmen; k. et cetera).Openbaar belang
Een van de belangrijkste motieven voor samenwerking is het streven naar efficiënter werken, waarbij taken worden uitbesteed aan een partner die hierin gespecialiseerd is. Dit stelt de deelnemers in staat om zich meer te concentreren op hun kernactiviteiten. Daarnaast biedt samenwerking de mogelijkheid om gezamenlijk te investeren in ICT-infrastructuur, waardoor de kosten worden verdeeld en toekomstige groei van ICT-kosten kan worden beperkt. Door te standaardiseren en uniformeren kunnen deelnemers bovendien slagvaardiger inspelen op ontwikkelingen in de markt en flexibeler reageren op veranderende behoeften.
Risico's
1. Informatiebeveiliging & systeemcontinuïteit
Cyberincidenten en langdurige uitval van ICT systemen zijn risico’s voor continuïteit van de bedrijfsvoering maar zeker ook voor eventuele (imago)schade.
2. Wet- en regelgeving
Implementeren, auditen en borgen van o.a. NIS2, BIO, archiefwet et cetera vraagt om kennis en capaciteit.
3. Financieel
Kostenoverschrijdingen (indexeringen, tarief aanpassingen leveranciers, onvoorziene uitgaven et cetera) kunnen een financiële last vormen voor de gemeente.Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€4.920.428
€5.536.354
Eigen vermogen
€1.105.917
€470.000
Vreemd vermogen
€1.178.334
€1.173.000
(verwacht) Resultaat
€600.079
€0
Regionale Uitvoerings Dienst Limburg Noord (RUD LN)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Programma('s)
2. Leefbaar Venlo
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Algemeen Bestuur (AB) - Wethouder: T. Verhaegh
Dagelijks Bestuur (DB) - Wethouder: T. Verhaegh
Zeggenschap:
Algemeen Bestuur (AB) (aantal stemmen voor de gemeente: 1 - van totaal aantal: 16 - Venlo is voorstander van een gewogen stemverhouding en niet zoals nu "one man one vote".Openbaar belang
De samenwerking is erop gericht een gelijk speelveld te creëren voor de aanpak van milieubelastende activiteiten. Daarvoor zetten we toezicht en handhaving in volgens een gezamenlijke strategie en met regionale prioritering van thema's.
Risico's
In 2026 is er een herstart van de RUD Limburg Noord onder een nieuwe naam: Omgevingsdienst Noord- en Midden-Limburg (ODNML). Taken, medewerkers en financiële middelen worden per 1 april 2026 overgeheveld naar de ODNML.
Dat heeft onder andere het volgende effect op onze organisatie:
1) Frictiekosten
Aandeel van de uitvoerende medewerkers waarvan de taak is overgeheveld naar de ODNML maar waarbij de betreffende medewerker binnen de gemeente Venlo blijft en daarmee (deels) boventallig wordt.
2) Achterblijvende snipper formatie
Van een aantal medewerkers gaat een klein deel ('snipper') van het takenpakket naar de ODNML. De formatie die achterblijft bij Venlo moet worden aangevuld en het is nog onduidelijk of daar voldoende budget voor is.
3) Nieuwe taken
Om het niveau van dienstverlening (doorlooptijd, contact met inwoners en bedrijven, bestuurlijke besluitvorming) te behouden in de nieuwe situatie ontstaan nieuwe werkzaamheden. De gemeente blijft immers wel verantwoordelijk als bevoegd gezag en ook de eerste ingang voor inwoners en bedrijven. Dat vraagt om intensievere afstemming op uitvoeringsniveau, invulling van de opdrachtgeverschap en een nieuwe rol in de interne en externe communicatie.
De frictiekosten zijn van tijdelijke aard. Door de overgang van medewerkers goed voor te bereiden is het gat dat ontstaat zowel kleiner als kortdurender. De structurele extra werkzaamheden die voortvloeien uit het op afstand zetten van taken zijn niet te voorkomen en hooguit in omvang te beperken. Door goede afspraken te maken met de ODNML over interne en externe communicatie en als de ODNML transparant is over voortgang en resultaten wordt de rol van de gemeente als bevoegd gezag en opdrachtgever lichter.Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€268.446
€282.852
Eigen vermogen
€135.000
€135.000
Vreemd vermogen
€0
€0
(verwacht) Resultaat
€322.000
€0
De begroting voor 2025 zal nog veranderen naar aanleiding van de bestuursrapportage over de eerste helft van 2025. De verwachting is dat dat niet leidt tot een toename van de gemeentelijke bijdrage. De rapportage biedt inzicht in het verwachte resultaat over 2025.
De bestuursrapportage wordt volgens de planning in oktober 2025 in AB behandeld.De begroting 2026 wordt beleidsarm vastgesteld (op 11 september 2025), maar leidt niettemin tot een toename van de gemeentelijke bijdrage. Dat komt doordat er extra budget is vrijgemaakt voor investeringen in verband met de benodigde robuustheid van de omgevingsdienst. Zoals een ICT-omgeving, een innovatiebudget en formatie voor de coördinatie en sturing op de uitvoering van taken.
Voor de overheveling van taken, mensen en middelen per 1 april 2026 wordt de begroting 2026 nog gewijzigd. In het vierde kwartaal van 2025 start de zienswijzeprocedure voor raden en staten.
De gemeentelijke bijdrage van Venlo wordt naar verwachting ongeveer € 2,8 miljoen en loopt op tot € 3,6 miljoen in 2030.Deze gegevens worden bijgewerkt na vaststelling van de bestuursrapportage (oktober 2025).
GR WAA (WAA)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Programma('s)
1. Gezond en actief Venlo
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Algemeen Bestuur (AB) - Wethouder: E. Boom
Dagelijks Bestuur (DB) - Wethouder: E. Boom
Zeggenschap:
Algemeen Bestuur (AB): de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten (Beesel, Bergen en Venlo) benoemen uit hun midden een lid van het algemeen bestuur inclusief de voorzitter. De leden hebben, binnen het algemeen bestuur, in relatie tot het aantal inwoners van hun gemeente per 10.000 inwoners of deel daarvan een stem.Openbaar belang
De GR WAA voert de Wsw uit voor de gemeenten Beesel, Bergen en Venlo. Door de schaalgrootte levert dit voordelen op. Ook is WAA expert in het vinden van kansen op de arbeidsmarkt voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Door samen te werken levert dit ook voor Venlo voordelen op als het gaat om de doelgroep van de Participatiewet.
Risico's
In de begroting worden een paar risico's benoemd. Gezien de (financiële) omvang van de GR WAA zijn deze beperkt.
- De GR WAA is eindverantwoordelijk voor de integrale uitvoering van de Wsw. De mate waarin de WAA Groep NV er in slaagt om de Wsw kwalitatief en kwantitatief goed uit te voeren, vormt indirect een financieel risico voor de GR WAA.
- De bestuurlijke taken en verantwoordelijkheden van de GR WAA zijn vanaf 2023 gewijzigd en beperkt tot regie en toezicht houden op de uitvoering van de Wsw. Dit kan op termijn tot een andere vorm en inrichting van de GR leiden. Er is een risico voor continuïteit van de GR.
- Een herindelingsproces is in onze regio voorlopig niet aan de orde maar dit kan leiden tot verkleining van het Wsw-verzorgingsgebied. Hierdoor kunnen de activiteiten van de WAA in de toekomst onder druk komen te staan. Tevens kunnen door de vergrijzende samenleving en daarmee de krimp van het personeelsbestand de activiteiten onder druk komen te staan.Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€135.000
€140.000
Eigen vermogen
€3.475.000
€2.612.000
Vreemd vermogen
€9.311.000
€5.125.000
(verwacht) Resultaat
€60.000
€0
De financiële bijdrage is de Venlose bijdrage in de gemeenschappelijke regeling. De overige bedragen zijn voor de totale regeling.
De bedragen van 2025 zijn gebaseerd op de begroting.
De financiële exploitatie van de GR WAA sluit in 2024 met een overschot van € 60.000. Dit is een gevolg van:
- Door de afgenomen rol van de GR WAA is de bestuurlijke cyclus veranderd en zijn de kosten van het bestuur verminderd ten opzichte van voorgaande jaren en lager dan begroot.
- Lagere rentelasten door een positieve rente op de uitzettingen waardoor de GR WAA een rentevergoeding ontving in plaats van te betalen rente.
- Een lager dan begrote bijdrage voor frictiekosten.
- Lagere algemene kosten door een lagere inzet van onder andere externe ondersteuning.GR Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Programma('s)
1. Gezond en actief Venlo en 2. Leefbaar Venlo
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Dagelijks Bestuur (DB) - Burgemeester: A. Scholten - Wethouder: F. Schatorjé
Algemeen Bestuur (AB) - Burgemeester: A. Scholten - Wethouder: F. Schatorjé
Voorzitter - als afzonderlijk bestuursorgaan (in geval van een openbaar lichaam) - Burgemeester: A. Scholten
Bestuurscommissie GGD - Wethouder: F. Schatorjé
Bestuurscommissie Veiligheid - Burgemeester: A. Scholten
Zeggenschap:
Algemeen Bestuur (AB) (aantal stemmen voor de gemeente: 1 - van totaal aantal: 15 - gelijkheidsbeginsel)
Bestuurscommissie (aantal stemmen voor de gemeente: 1 - van totaal aantal: 15 - gelijkheidsbeginsel)Openbaar belang
Deelname aan de Veiligheidsregio-Limburg-Noord is wettelijk verplicht.
Risico's
Toelichting risico:
Er is door de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN) geconstateerd dat de GGD onvoldoende in staat is haar wettelijke taken in de volle breedte uit te voeren. In de BC GGD van maart 2024 is de opdracht verstrekt om dit te onderbouwen en om oplossingsrichtingen uit te werken voor het versterken van de GGD. De GGD zit zowel kwantitatief als kwalitatief aan de ondergrens voor de uitvoering van de wettelijke taken en is nauwelijks in staat om nieuwe ontwikkelingen en richtlijnen adequaat te plannen en implementeren. Na jarenlang uiterst krap begroten, is een situatie ontstaan die niet langer kan worden verantwoord rond de uitvoering van de wettelijke taken. De GGD gebruikt benchmarkvergelijkingen met andere GGD-en, die dezelfde wettelijke taken uit te voeren, om de signalen te verklaren. De vergelijking laat zien dat de GGD Limburg-Noord veel lager is gebudgetteerd. De inwonersbijdrage in onze regio ligt € 7,65 lager dan gemiddeld bij vergelijkbare GGD-en. De GGD acht het nodig om een (structurele) inhaalslag te maken. Daarbij gaat de GGD bij haar redenatie uit van het bedrag dat ze minder ontvangen dan gemiddeld aan inwonersbijdrage. Voor 2025 vraagt de GGD een extra bijdrage van € 2.268.000 om deze inhaalslag te maken. Voor 2026 en verder stijgt dit nog door naar een extra bijdrage van € 4.535.000. De bijdrage van de GGD wordt bekostigd door de gemeenten in Noord- en Midden-Limburg. Definitieve besluitvorming hierover volgt nog.
Financiële impact: € 478.992;
Benodigde weerstandscapaciteit: € 359.244.Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€14.292.759
€15.763.031
Eigen vermogen
€11.268
€5.703
Vreemd vermogen
€40.725
€48.217
(verwacht) Resultaat
€3.715.500
€0
De financiële bijdrage betreft de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Venlo.
Het eigen vermogen, het vreemd vermogen en het resultaat betreft de gehele Veiligheidsregio Limburg-Noord.Het financieel belang 2024 betreft het bedrag zoals dit 11-6-2025 is opgenomen in onze financiële administratie.
De jaarrekening 2024 is op 11 juni 2025 vastgesteld door onze gemeenteraad en op 4 juli 2025 door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Limburg-Noord.
De balansgegevens zijn gebaseerd op de meest actuele prognose welke is opgenomen in de meerjarenbegroting 2026 welke op dezelfde datums als de jaarrekening 2024 is vastgesteld.GR Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Rechtsvorm
Openbaar Lichaam
Programma('s)
2. Leefbaar Venlo en 4. Welvarend Venlo
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Dagelijks bestuur (DB) - Wethouders: Wethouder financiën
Algemeen bestuur (AB) - Wethouders: Wethouder financiën
Zeggenschap:
Algemeen bestuur, de gemeente Venlo beschikt over 7% van de stemmen - gebaseerd op de financiële bijdrage van de deelnemers met ingang van 2026.Openbaar belang
Motieven voor samenwerking: Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen. De belangrijkste motieven zijn: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Efficiënter werken, Organisatorische voordelen.
Strategische kansen: In de toekomst wellicht meer ruimte voor lokale belastingen door de rijksoverheid. Het samenwerkingsverband kan daar slagvaardig op inspelen.Risico's
Financieel
In de begroting van BsGW zijn de geïdentificeerde risico's incl. de financiële vertaling opgenomen in de risicoparagraaf. Het financiële risico wordt volledig afgedekt door het door het algemeen bestuur vastgestelde weerstandsvermogen.
Politiek / imago
Het imagorisico van een belastingsamenwerking heeft te maken met hoe deze organisatie wordt waargenomen en ervaren door burgers, bedrijven en andere stakeholders en hoe de reputatie is van de samenwerking.
Het is dus van belang dat middels de bestuurlijke vertegenwoordiging voldoende inzicht, invloed en controle wordt gehouden op de uitvoering van het lokale belastingbeleid en dienstverlening aan de inwoners.Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€2.372.000
€2.382.079
Eigen vermogen
€5.224.000
€2.802.000
Vreemd vermogen
€11.561.000
€889.000
(verwacht) Resultaat
€3.723.000
€1.538.000
Bij behandeling van de jaarrekening 2024 op 26 juni 2025 is door het algemeen bestuur van BsGW het jaarrekeningresultaat vastgesteld op € 3.723.000. Het algemeen bestuur heeft besloten om dit positieve resultaat grotendeels uit te keren aan de deelnemers (aandeel Venlo € 312.000) en het restant van ruim € 500.000 zal worden gestort in de bestemmingsreserve AHA (Aanbesteding Hosting en Applicaties).
Gemeenschappelijke Regeling Omnibuzz (Omnibuzz)
Rechtsvorm
Openbaar Lichaam
Programma('s)
1. Gezond en actief Venlo
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Dagelijks Bestuur (DB) - Wethouders: J. Smeets
Algemeen Bestuur (AB) - Wethouders: J. Smeets
Zeggenschap:
Algemeen Bestuur (AB) (aantal stemmen voor de gemeente: 3 - van totaal aantal: 30).Openbaar belang
Binnen Omnibuzz bestaat de mogelijkheid om met andere gemeenten en een kwalitatieve organisatie voor het Wmo-vervoer neer te zetten. Binnen het sociaal domein slagen ze erin om vervoersstromen efficiënt neer te zetten. Daarnaast levert de samenwerking en gezamenlijke inkoop & exploitatie duidelijke synergievoordelen op.
Vanaf 1-1-24 voert Omnibuzz namens de Midden Limburgse gemeenten ook het leerlingenvervoer en specifiek jeugdhulpvervoer uit.
Omnibuzz neemt deel aan een pilot samen met Arriva, de Provincie Limburg en Trendportal om de vervoersstromen verder verbeteren.Risico's
Omnibuzz is een stabiele organisatie.
Risico
Naast de normale bedrijfsvoeringszaken, zoals uitval elektra, storm schade enzovoort is het grootste risico, het wegvallen van de gecontracteerde vervoerder voor de regio Limburg Noord, door faillissement of om andere redenen.Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€1.562.012
€1.435.108
Eigen vermogen
€1.422.743
Vreemd vermogen
€7.608.110
(verwacht) Resultaat
€631.104
€0
De opgave over 2024 is gebaseerd op de jaarrekening 2024 zoals deze door het Algemeen Bestuur van Omnibuzz is vastgesteld.
De voorlopige financiële bijdrage 2025 voor de gemeente Venlo is gebaseerd op de begrotingswijziging 2025-1 van Omnibuzz, zoals deze in juli 2025 Door het Algemeen Bestuur van Omnibuzz is vastgesteld.
De financiële bijdragen van de gemeente dekken de lasten.
Vennootschappen en coöperaties
Nazorg Limburg B.V. (Bodemzorg Limburg)
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma('s)
2. Leefbaar Venlo
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Algemene ledenvergadering (ALV) of Ledenraad - Wethouders: T. Verhaegh
Zeggenschap:
Algemene ledenvergadering (ALV) of Ledenraad (aantal stemmen voor de gemeente: 1 van totaal aantal 33).Openbaar belang
De samenwerking leidt ertoe dat in Limburg de risico’s met betrekking tot voormalige stortplaatsen gezamenlijk gedragen worden. Daarnaast worden beheerkosten gezamenlijk gedragen. Die risicospreiding en ontzorging dient het openbaar belang voor het bestuur en inwoners van de gemeente Venlo.
Risico's
De samenwerking heeft juist tot doel de risico's, die gepaard gaan met het in eigendom hebben van voormalige stortplaatsen, gezamenlijk mét alle andere Limburgse gemeenten te dragen en dus te beperken door die te spreiden. Dat onafhankelijk bepaald risico is berekend met een model en wordt 5-jaarlijks geactualiseerd.
De actuele financiële risico's zijn voor de gemeente Venlo zeer beperkt, mede omdat de jaarlijkse financiële bijdrage door de aandeelhouders aan de verbonden partij al een aantal jaren nihil is.Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€0
€0
Eigen vermogen
€11.038.221
€0
Vreemd vermogen
€32.965.197
€0
(verwacht) Resultaat
€2.079.300
€0
De jaarcijfers 2024 zijn tijdens de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders van Nazorg Limburg B.V. / Bodemzorg Limburg geaccordeerd. Ter vergadering besloten de aandeelhouders (conform het voorstel van de Raad van Commissarissen) dat het behaalde resultaat diende te worden toegevoegd aan het eigen vermogen. Dat was op 26 juni 2025 in het ECI-gebouw te Roermond.
De begrotingscijfers van 2025 zijn niet openbaar beschikbaar.
De financiële gemeentelijke bijdrage is sinds 2022 nihil. De verbonden partij genereert sindsdien voldoende inkomsten uit beleggingen en uit opbrengsten van zonneweides om kosten voor beheer en risico's te kunnen dragen.
CSV Amsterdam BV (CSV)
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma('s)
Algemene middelen
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) of Algemene Vergadering - Burgemeester: A. Scholten
Zeggenschap:
Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) of Algemene Vergadering (aantal stemmen voor de gemeente: 6.656 van totaal aantal 2.000.000 = 0,3328%).Openbaar belang
CSV behartigt onder meer de belangen in procedures tegen het Rijk namens de voormalig aandeelhouders van Essent, waaronder de gemeente ook valt. Op 25 april 2024 hebben de aandeelhouders in de AVA ingestemd met een aanvullende kapitaalstorting van € 400.000 voor CSV Amsterdam BV. Deze kapitaalstorting is verrekend met de financiële vereffening bij de opheffing van Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (identieke aandeelhouders). Op de nog lopende procedure bij de Rechtbank is in oktober 2024 een uitspraak gekomen en is CSV in het gelijk gesteld. Met de afwikkeling van de procedure is opheffing van CSV mogelijk en kunnen de resterende liquide middelen van ongeveer € 8.500.000 naar rato aan de aandeelhouders worden uitgekeerd. Dit besluit is genomen in de AVA van 17 april 2025. In de begroting voor het jaar 2025 is er rekening mee gehouden dat de vennootschap zal worden beëindigd.
Risico's
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€67
€0
Eigen vermogen
€8.580.202
€0
Vreemd vermogen
€6.572
€0
(verwacht) Resultaat
€8.095.853
€0
Aangezien de BV is opgeheven per 17 april 2025 zijn er geen cijfers meer van toepassing per eind 2025.
BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (BOGV)
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma('s)
4. Welvarend Venlo
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) of Algemene Vergadering - Wethouders: E. Boom.Openbaar belang
Realiseren van complexe en intergemeentelijke/regionale grootschalige ambities op het gebied van economie/bedrijvigheid, duurzaamheid en natuur- en landschapsontwikkeling.
Risico's
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€9.515.047
€9.515.047
Eigen vermogen
€60.115.149
€68.242.000
Vreemd vermogen
€88.986.702
€75.118.000
(verwacht) Resultaat
€2.266.809
€4.972.000
Naast het financieel belang 2024 staat er bij de BOGV nog een lening uit van € 19.250.000 en een kredietfaciliteit van € 1.375.000 (beiden met hypothecaire zekerheid).
De jaarrekening van de BV is medio dit jaar in de AVA vastgesteld.De financiële bijdrage is een eenmalige kapitaalstorting en geen jaarlijkse bijdrage.
De vermelde cijfers 2025 zijn op basis van de vastgestelde begroting 2025.
BV Campus Vastgoed Greenport Venlo (CVGV)
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma('s)
4. Welvarend Venlo
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) of Algemene Vergadering - Wethouders: E. Boom
Zeggenschap:
Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) of Algemene Vergadering (aantal stemmen voor de gemeente: 1 - van totaal aantal: 2 - Onze zeggenschap in de Campus Vastgoed BV is gelijk aan ons aandeel in de BV en bedraagt 24%. Dit aandeel is gebaseerd op de inbreng van ons eigen vermogen in de Campus Vastgoed BV. Het aandeel van de Provincie Limburg is 76%).Openbaar belang
B.V. Campus Vastgoed Greenport Venlo (CVGV) hee tot doel het exploiteren van vastgoed en het leveren van facilitaire diensten aan par jen ten behoeve van het versterken van het innovatieve ecosysteem van de Brightlands Campus in Venlo. Daarnaast exploiteert de vennootschap het campusterrein als een grondexploitatie en beheert de gemeenschappelijke gebieden. De vennootschap werkt nauw samen met Brightlands Campus Greenport Venlo B.V. (BCGV), die de content en het ecosysteem van de campus ontwikkelt.
Risico's
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€5.780.001
€6.704.001
Eigen vermogen
€32.407.303
€29.337.000
Vreemd vermogen
€20.392.112
€19.311.000
(verwacht) Resultaat
€-2.909.157
€-1.323.000
Naast het opgenomen financieel belang 2024 staan er bij de CVGV ook nog leningen (met hypothecaire zekerheid) uit van € 5.236.000.
De jaarrekening van de BV is medio dit jaar in de AVA vastgesteld.De financiële bijdrage is een eenmalige kapitaalstorting aangevuld met een incidentele agiostorting van € 3.497.000 (gevoteerd in juni 2022), waarvan t/m 2025 € 2.378.800 uitbetaald is.
Daarnaast vindt er een jaarlijkse agiostoring plaats (t/m 2029 € 50.400 per jaar).De vermelde cijfers 2025 zijn o.b.v. de vastgestelde begroting 2025.
N.V. Waterleiding Maatschappij Limburg (WML)
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma('s)
Algemene middelen
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) of Algemene Vergadering - Burgemeester: A. Scholten
Zeggenschap:
Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) of Algemene Vergadering (aantal stemmen voor de gemeente: 36 van totaal aantal 500 = 7,2%. Ieder aandeel geeft recht op het uitbrengen van één stem (bron: art. 32 statuten N.V. Waterleiding Maatschappij Limburg).Openbaar belang
Kerntaak van WML is het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan onze inwoners, bedrijven en (overheids)instellingen. Deze zwaarwegende maatschappelijke opgave kan WML efficiënter, beter en goedkoper uitvoeren dan de gemeente.
Risico's
Er zijn geen risico's die moeten worden opgenomen in de risicoparagraaf.
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€63.530
€63.530
Eigen vermogen
€216.407.000
€214.120.000
Vreemd vermogen
€398.612.000
€443.040.000
(verwacht) Resultaat
€11.539.000
€17.980.000
De financiële bijdrage betreft de boekwaarde van de aandelen. Het is geen jaarlijkse bijdrage.
NV Enexis Holding (Enexis)
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma('s)
Algemene middelen
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) of Algemene Vergadering - Burgemeester: A. Scholten
Zeggenschap:
Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) of Algemene Vergadering (aantal stemmen voor de gemeente: 498.150 van totaal aantal 149.682.196 = 0,3328%). Ieder aandeel geeft recht op het uitbrengen van één stem (bron: art. 31.1 statuten Enexis Holding N.V.).Openbaar belang
Enexis zorgt ervoor dat onze inwoners, bedrijven en (overheids)instellingen permanent beschikken over stroom en gas, tegen aanvaardbare aansluit- en transporttarieven. Deze zwaarwegende maatschappelijke opgave kan Enexis efficiënter, beter en goedkoper uitvoeren dan de gemeente.
Risico's
Er zijn geen risico's die moeten worden opgenomen in de risicoparagraaf.
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€246.306
€246.306
Eigen vermogen
€5.538.000.000
€0
Vreemd vermogen
€5.949.000.000
€0
(verwacht) Resultaat
€254.000.000
€0
De financiële bijdrage betreft de boekwaarde van de aandelen. Het is geen jaarlijkse bijdrage.
Enexis publiceert geen begrotingscijfers.BNG Bank N.V. (BNG Bank)
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma('s)
Algemene middelen
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen:
Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) of Algemene Vergadering - Burgemeester: A. Scholten
Zeggenschap:
Algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) of Algemene Vergadering (aantal stemmen voor de gemeente: 106.026 van totaal aantal 55.690.720 = 0,1904%). Ieder aandeel geeft recht op het uitbrengen van één stem (bron: art. 19 statuten N.V. Bank Nederlandse Gemeenten).Openbaar belang
BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening dragen zij bij aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De kerntaak is om tegen lage tarieven te voorzien in lange kredietverlening aan decentrale overheden en in kredietverlening onder garantie van overheden. Daarmee is de BNG essentieel voor de publieke taak.
Risico's
Er zijn geen risico's die moeten worden opgenomen in de risicoparagraaf.
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€320.542
€320.542
Eigen vermogen
€4.777.000.000
€0
Vreemd vermogen
€123.164.000.000
€0
(verwacht) Resultaat
€294.000.000
€0
De financiële bijdrage betreft de boekwaarde van de aandelen. Het is geen jaarlijkse bijdrage.
BNG publiceert geen begrotingscijfers.WAA Groep NV
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma('s)
1. Gezond en actief Venlo
Bestuurlijk belang
Raad van Commissarissen – wethouder Boom – 1 stem (van 3) samen met de wethouders van Beesel en Bergen.
Openbaar belang
Uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (wettelijke taak) in opdracht van de gemeenschappelijke regeling WAA.
Inwoners van de gemeentes met een Wsw-indicatie (arbeidsbeperking) passend werk bieden en aanvullend begeleiden van inwoners met andere werkgerelateerde en/of maatschappelijke en/of sociale belemmeringen, primair leidend tot een passende werkplek bij voorkeur in een reguliere werkomgeving.Risico's
Het risico dat voortvloeit uit het ondernemerschap is altijd iets wat blijft en is inherent aan de structuur en afzetmarkten waarop WAA groep nv opereert. Steeds meer zijn de financiële risico’s voor de uitvoering van de Wsw als gevolg van de doorlopende en oplopende rijksbezuinigingen vanaf 2015, vanuit het Rijk naar de SW-bedrijven resp. haar deelnemende gemeenten verlegd. De rijksbijdrage wordt vanaf 2021 weliswaar niet verder autonoom gekort, maar blijft wel structureel op een fors lager niveau dan oorspronkelijk het geval was. En is hiermee verre van kostendekkend ten opzichte van de verplichtingen die hierbij horen.
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€0
€0
Eigen vermogen
€7.303.000
€7.973.000
Vreemd vermogen
€0
€0
(verwacht) Resultaat
€606.000
€670.000
Het financieel belang bedraagt € 0 aangezien de aandelen in de WAA Groep NV zijn afgewaardeerd en de gemeente Venlo verder geen bijdrage verschuldigd is in de kosten van de WAA Groep NV.
De bedragen zijn gebaseerd op de begroting van 2024 en 2025. De jaarrekening 2024 is nog niet gereed.
Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten
Rechtsvorm
Coöperatie
Programma('s)
2. Leefbaar Venlo
Bestuurlijk belang
SHPV ontzorgt onze gemeente met de afhandeling van parkeertransacties per mobiele provider. Gemeente Venlo is als lid verbonden aan deze coöperatie. In totaal zijn 118 gemeenten aangesloten bij de coöperatie, waarvan 62 als lid verbonden zijn. De leden sluiten aan bij de Algemene ledenvergadering (2x per jaar).
Openbaar belang
SHPV verzorgt de financiële afhandeling van betaald parkeergeld (per mobiele parkeerprovider) en vergoedingen aan (mobiele) parkeerproviders.
Risico's
SHPV bepaalt zelf welke mobiele providers zijn/worden aangesloten. Mogelijk risico is dat een bepaalde provider niet is aangehaakt waarvan een aantal bezoekers van Venlo wel gebruik maken. Er geldt wel een alternatief om met andere betaalmiddelen te betalen. Op dit moment zijn in ieder geval alle grote, frequent gebruikte providers allen aangehaakt.
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€12.000
€10.000
Eigen vermogen
€0
€0
Vreemd vermogen
€0
€0
(verwacht) Resultaat
€555.615
€425.068
Begroting staat al enkele jaren vast op € 10.000. In 2024 werd € 12.000 gerealiseerd aan kosten.
Stichtingen en verenigingen
Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)
Rechtsvorm
Vereniging
Programma('s)
2. Leefbaar Venlo
Bestuurlijk belang
Alle Nederlandse gemeenten zijn lid van de VNG. De VNG vertegenwoordigt, is hun belangenbehartiger, zorgt voor kennisdeling en onderhandelt namens de gemeenten over arbeidsvoorwaarden. Daarnaast voert de VNG een groot aantal taken uit in het kader van de Gemeentelijke Gezamenlijke Uitvoering (GGU). De gemeente Venlo is vertegenwoordigd in het AB op basis van een van het aantal inwoners afgeleide stemverhouding.
Openbaar belang
Belangenvertegenwoordiging van en kennis- en informatie-uitwisseling tussen Nederlands gemeenten. Daarnaast uitvoerder van gemeentelijke taken in het kader van de GGU.
Risico's
Deelname aan de VNG kent geen risico's, behoudens de financiële verplichtingen die volgen uit de deelname aan de Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). Daaraan nemen overigens alle Nederlandse gemeenten deel.
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€391.000
€456.000
Eigen vermogen
€60.361.000
€0
Vreemd vermogen
€194.055.000
€0
(verwacht) Resultaat
€-634.000
€-4.966.000
De mutatie van het financieel belang in 2024 (ten opzichte van 2023) heeft te maken met de inrichting van de Gemeenschappelijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). Dit is een stelselwijziging geweest waarbij uitvoerende taken die via de VNG worden gefinancierd niet langer vooraf aan het gemeentefonds worden onttrokken, maar door gemeenten zelf (achteraf) dienen te worden voldaan.
Vereniging Nederlandse Riviergemeenten
Rechtsvorm
Vereniging
Programma('s)
2. Leefbaar Venlo
Bestuurlijk belang
De Vereniging Nederlandse Riviergemeenten (VNR) fungeert als netwerkorganisatie om samenwerking en kennisdeling tussen riviergemeenten te stimuleren. Via taakgroepen voor de Rijn, IJssel en Maas worden onderwerpen besproken en gedeeld met als doel veilige, gezonde en toegankelijke rivieren. Wethouder Pollux is als voorzitter van de taakgroep Maas lid van het bestuur van de VNR en vertegenwoordigt vanuit die rol de Noord-Limburgse Maasgemeenten in de Stuurgroep Delta Maas.
Openbaar belang
Begroting en jaarstukken zijn niet openbaar. Jaarverslag 2024 staat geagendeerd voor de ledenvergadering op 16-4-2025.
Risico's
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€5.166
€9.000
Eigen vermogen
€153.529
€130.000
Vreemd vermogen
€4.707
€0
(verwacht) Resultaat
€6.049
€17.000
Voor 2025 is een contributie verhoogd van € 0,04/inwoner verhoogd naar € 0,09/inwoner.
Vereniging Sport en Gemeenten
Rechtsvorm
Vereniging
Programma('s)
1. Gezond en actief Venlo
Bestuurlijk belang
Als lid van de Vereniging Sport en Gemeenten hebben we een bestuurlijk belang. We hebben een (kleine) stem via de Algemene Leden Vergadering van de Vereniging Sport en Gemeenten. Alle gemeenten in Nederland zijn lid van de Vereniging Sport en Gemeenten en wij hebben als gemeente Venlo 1 stem bij de ledenvergadering.
Openbaar belang
Het openbaar belang is dat Vereniging Sport en Gemeenten de belangen van de Nederlandse gemeenten behartigd op het gebied van sport richting de Rijksoverheid en samenwerkingspartners. Via de Vereniging Sport en Gemeenten worden we actueel, pro actief en tijdig geïnformeerd over landelijke ontwikkelingen op het gebied van sport.
Daarnaast biedt Vereniging Sport en Gemeenten diverse opleidingen en congressen aan die relevant zijn voor de rol als beleidsadviseur sport.Risico's
Er is geen sprake van een risico. We dragen jaarlijks contributie af gebaseerd op het aantal inwoners aan Vereniging Sport en Gemeenten voor haar diensten, zoals omschreven ook in het openbaar belang. Dit is jaarlijks opzegbaar.
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€5.711
€6.054
Eigen vermogen
-
Vreemd vermogen
-
(verwacht) Resultaat
€-35.908
€23.750
De jaarrekening cijfers 2024 zijn voorlopig en nog niet vastgesteld door het bestuur van de Vereniging Sport en Gemeenten. Vaststelling zal plaats vinden tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Vereniging Sport en Gemeenten in september. Het verwachte negatief resultaat wordt volledig ten laste van de bestemmingsreserve gebracht.
EGCT Rhine-Alpine Corridor
Rechtsvorm
Vereniging
Programma('s)
4. Welvarend Venlo
Bestuurlijk belang
Een 'European Grouping of Territorial Cooperation' (EGTC) is een Europese juridische en organisatorische structuur voor samenwerkende lokale en regionale overheden uit verschillende EU-lidstaten. De EGTC Rhine-Alpine Corridor neemt besluiten tijdens de Algemene Ledenvergaderingen (ALV). Deze vinden twee keer per jaar plaats bij één van de Europese deelnemende overheden. Het aantal leden bedraagt tussen de 25-30. Ieder aanwezig lid heeft tijdens de ALV één stem.
Openbaar belang
De EGTC ondersteunt projecten en initiatieven die bijdragen aan de modernisering van de Europese transportinfrastructuur, zoals de aanleg van nieuwe spoorverbindingen, verbeteringen aan binnenvaartinfrastructuur en digitalisering van logistieke processen. Daarnaast bevordert de organisatie ook kennisuitwisseling en beleidscoördinatie tussen de betrokken regio's. Ook richt de EGTC zich op beleidsbeïnvloeding bij de EU, zoals aanpassing van de TEN-T kaarten en benoeming van Urban Nodes. De Europese positie van Venlo is versterkt door de aanpassing van de TEN-T kaarten en aanwijzing van Venlo als Urban Node.
Risico's
Aan de lidmaatschap zijn géén risico's verbonden. Leden kunnen hun lidmaatschap jaarlijks opzeggen en zijn niet hoofdelijk aansprakelijk.
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€9.000
€9.000
Eigen vermogen
€187.909
€0
Vreemd vermogen
€0
€0
(verwacht) Resultaat
€-58.104
€0
Algemeen
Tijdens de ALV op 15 november 2023 is de begroting 2024 vastgesteld en tijdens de ALV op 31 maart 2024 de jaarrekening.Inkomsten
De inkomsten uit de contributie van de (Nederlandse, Belgische, Duitse, Franse, Zwitserse en Italiaanse) publieke leden bedroeg in 2024 werden begroot op +€ 234.000, maar bedroeg +€ 225.000. Dit komt door het opzeggen van lidmaatschap van één van de Belgische leden. Daar staat tegenover niet begrote inkomsten van +€ 34.025. De totale inkomsten bedroegen derhalve +€ 259.025. Dus -€ 25.025 meer dan begroot.Uitgaven
De totale uitgaven waren begroot op -€ 318.562 en bedroegen -€ 317.130. De uitgaven bleven dus -€ 1.432 achter bij de begroting.Resultaat en eigen vermogen
In de begroting was een negatief resultaat opgenomen -€ 84.562 omdat de reserves ver boven de basisreserve van € 174.872 lagen. Uiteindelijk bedroeg het negatief resultaat -€ 58.104. Dus -€ 26.458 minder dan begroot. Hierdoor zijn de reserves minder sterk afgenomen dan begroot. De reserves bedragen € 187.909 wat nog steeds boven de basisreserve is.Nederlandse Verenging voor volkskredieten
Rechtsvorm
Vereniging
Programma('s)
1. Gezond en actief Venlo
Bestuurlijk belang
Regulier lid. Het college bezit 1 stem van +/- 120 stemmen.
Openbaar belang
Lidmaatschap zorgt ervoor dat we de schulden van inwoners kunnen regelen met schuldeisers en onze medewerkers van voldoende kennis worden voorzien ten behoeve van schuldhulpverlening.
Risico's
Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€0
€8.403
Eigen vermogen
€1.256.971
€0
Vreemd vermogen
€1.402.911
€0
(verwacht) Resultaat
€447.690
€0
We zijn lid vanaf 2025. Cijfers van 2025 worden in 2026 bekend gemaakt bij de jaarrekening.
Overige verbonden partijen
Euregio Rijn-Maas-Noord (ERMN)
Rechtsvorm
Samenwerking naar Duits recht
Programma('s)
3. Grenzeloos Venlo
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in bestuursorganen: Algemene ledenvergadering (ALV) - Burgemeester: A. Scholten - Wethouders: Smeets, Boom, Schatorjé, Verhaegh, Pollux.
Dagelijks Bestuur (DB) - Burgemeester: A. Scholten
INTERREG-commissie - Wethouders: J. Smeets
Zeggenschap: Algemene ledenvergadering (ALV) of Ledenraad (aantal stemmen voor de gemeente: 6 - van totaal aantal: 83 - Besluitvorming vindt in principe plaats op basis van consensus. De burgemeesters van Venlo en Krefeld vervullen ieder steeds voor twee jaar het voorzitterschap van de ALV (en het AB). Momenteel wordt de functie bekleed door burgemeester Scholten van Venlo.
Dagelijks Bestuur (DB) (aantal stemmen voor de gemeente: 1 - van totaal aantal: 10 - De burgemeesters van de grote steden in de euregio Venlo en Krefeld, Roermond en Mönchengladbach vervullen ieder steeds voor twee jaar het voorzitterschap van het AB. Sinds 2015 is het voorzitterschap echter steeds gewisseld tussen Krefeld en Venlo.).
Bestuurscommissie (aantal stemmen voor de gemeente: 1 - van totaal aantal: afhankelijk van het aantal commissieleden - De euregio heeft 6 commissies. Ieder euregiolid heeft een plek, vaak ingevuld door de wethouder, in de commissies. De commissies zijn: •Commissie openbare orde, veiligheid en gezondheid •Commissie ruimtelijke orde, infrastructuur, mobiliteit, milieu en energie •Commissie economie en toerisme •Commissie werkgelegenheid en opleiding •Commissie sociale zaken, cultuur en sport. •INTERREG-commissie).Openbaar belang
Voor Venlo is grensoverschrijdende samenwerking een belangrijk thema. In de Strategische Visie Venlo 2040 komt dit duidelijk naar voor in het programma "Grenzeloos Venlo". De Euregio rijn maas noord beoogt de grensoverschrijdende samenwerking op diverse terreinen aan te jagen door het verbinden van partijen, het voeren van een gemeenschappelijke lobby, de loketfunctie en programmamanagement voor INTERREG A, en het eventueel zelf uitvoeren van INTERREG-projecten. De euregiovisie 2021-2027 vormt de inhoudelijke basis, met als hoofddoel het 'verminderen van grensbarrières voor leven, werken, ondernemen en studeren en de identiteit van het gebied als samenhangende regio te versterken'. Daarbij hoort ook het profileren van de Euregio als aantrekkelijk woon- en werkgebied. De Euregio ondersteunt bij het bouwen van grensoverschrijdende netwerken op thema waarin allereerst wordt gewerkt aan de relatie om vervolgens ook tot inhoudelijke samenwerking te kunnen komen. Samenwerking in de Euregio kan een voedingsbodem zijn voor innovaties op allerlei gebied.
Risico's
Venlo is nauw betrokken bij de Euregio en krijgt in bestuursvergaderingen, tijdens ALV en bilaterale contacten betrouwbare informatie over de financiele stand van zaken van de Euregio rijn maas noord en de inhoudelijke en projectmatige zaken die worden ontwikkeld.
Het (financieel) risico is beperkt. De 'hoofdfinancier' van de Euregio's is de Europese Commissie.Financiële gegevens
31-12-2024
31-12-2025
Financiële bijdrage
€31.952
€31.952
Eigen vermogen
€0
€366.579
Vreemd vermogen
€0
€491.343
(verwacht) Resultaat
€0
€3.521
De financiële bijdrage bestaat uit een ledenbijdrage: € 27.000 en een bijdrage aan het Grensinfopunt (GIP) van € 4.952 (in totaal € 31.952).
Eigen vermogen 2025 € 366.579,89 (jaarrekening 31-12-2024)
Vreemd vermogen 2025 € 491.343,98 (jaarrekening 31-12-2024)
(verwacht) Resultaat 2025 € 3.521,00 (begroting 2025).