1. Gezond en actief Venlo

Zelfredzaamheid

We bieden de noodzakelijke ondersteuning aan inwoners, gericht op mee blijven doen. We willen bereiken dat inwoners zelfredzaam zijn en zoveel als mogelijk zelfredzaam blijven op het gebied van mobiliteit, huishouden, werken, financiën, wonen en zelfzorg. Zodat ze zo optimaal mee kunnen doen in onze samenleving (indicator Meetbaar Venlo). Daartoe monitoren we voor Meetbaar Venlo de zelfredzaamheid van onze inwoners en het aantal inwoners met een maatwerkvoorziening jeugd, Wmo inclusief Beschermd wonen en opvang.

Opgroeien, wonen en (samen)leven in de wijk
We willen bereiken dat inwoners zo lang mogelijk kunnen blijven wonen in hun wijk. Als het nodig is, bieden wij inwoners hierbij ondersteuning. Deze ondersteuning gebeurt zoveel mogelijk ambulant in de eigen omgeving van de inwoner. De ondersteuning is vooral gericht op jongeren en hun gezin, kwetsbare inwoners en ouderen. Als het inwoners tijdelijk (nog) niet lukt om zelfstandig met ondersteuning te wonen of als een onveilige thuissituatie is, bieden we een vangnet in de vorm van maatschappelijke opvang, beschermd wonen en opvang voor slachtoffers van geweld in afhankelijkheidsrelaties.
Samen met het programma Leefbaar Venlo blijven we werken aan de grote woonopgave voor aandachtsgroepen, ouderen en jongeren. Regionaal en lokaal zoeken we naar innovatieve oplossingen in de combinatie van passend wonen met ondersteuning in de wijk. We zorgen dat er een duidelijk beeld van de woonzorgopgave komt. We koppelen onze eigen informatie aan data van partners in het veld. Dit moet leiden tot integrale afweging en prioritering. Hiermee maken we een integraal volkshuisvestelijk programma. Een woonzorgvisie is hier onderdeel van.

Zelfstandig opgroeien, zo nodig met ondersteuning
In Venlo verdient ieder kind gelijke kansen om veilig, gezond en kansrijk op te groeien. Daarom zetten we in op het versterken van de pedagogische basis én het bieden van toegankelijke, effectieve en betaalbare jeugdhulp. Deze ambitie vraagt om een langjarige inzet en nauwe samenwerking tussen jeugdzorg, gemeenten, onderwijs en alle andere partners rondom kinderen en gezinnen. We zetten in op preventie en versterking van de pedagogische basis. Tegelijkertijd bieden we continuïteit én ontwikkelen we het jeugdzorgaanbod verder.
Door nu te investeren in een stevige pedagogische context, met oog voor vroegsignalering, netwerkversterking en laagdrempelige ondersteuning, creëren we ruimte om zwaardere vormen van hulp af te bouwen. In 2026 willen we verder gaan met de bestaande preventieve voorzieningen, (sterke) lokale teams versterken en passende jeugdzorg borgen voor wie dat nodig heeft. Daarmee voeren we de aanbevelingen uit het adviesrapport Groeipijn van de Deskundigencommissie Hervormingsagenda Jeugd uit.
Een essentiële stap is de nieuwe opdracht Jeugd binnen de nieuwe sociale basis. De inzet is gericht op brede ondersteuning aan jeugdigen en gezinnen: van collectieve interventies en opvoedondersteuning tot langdurige betrokkenheid bij kwetsbare gezinnen. Het doel is problemen vroeg te signaleren en escalatie voorkomen.
Met het programma Gelijke Kansen versterken we de verbinding tussen onderwijs, zorg en jeugdhulp. We maken de ondersteuning, laagdrempelig en passend door het inzetten van brugfunctionarissen, jeugdprofessionals toe te voegen aan schoolteams en stappen te zetten naar een inclusieve Kinderopvang+. We intensiveren structurele samenwerkingen, zoals het huiskamerproject bij De Velddijk en de onderwijs-zorggroep voor hoogbegaafde leerlingen. Hiervoor komt in 2026 een regionale subsidieregeling onderwijs-zorg beschikbaar. Verder ronden we in 2026 de implementatie van het afwegingskader onderwijs-jeugdhulp af.
In 2026 starten we met nieuwe en/of aangepaste contracten in de jeugdzorgketen. Deze veranderingen betekenen meer ruimte voor maatwerkafspraken, betere verwijzing en meer grip op inhoud en kosten.
Samen voor Veilig
Naast de hierboven genoemde trajecten ligt er een stevige opgave op het gebied van de aanpak Samen voor Veilig (Geweld in Afhankelijkheidsrelaties) en de implementatie van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. Beide opgaven vragen om een fundamentele verandering in de manier waarop we kwetsbare kinderen en gezinnen ondersteunen.

  • Binnen Samen voor Veilig richten we ons op het doorbreken van patronen van onveiligheid, het creëren van veilig opvoedklimaat en het versterken van de samenwerking tussen veiligheid, zorg en informele steun.
  • Het Toekomstscenario vraagt om een integrale, mensgerichte aanpak. Hierbij staat de vraag van het kind en het gezin centraal. Dit vraagt van alle betrokken professionals dat ze domein- en organisatiegrenzen overstijgend samenwerken.

We bouwen voort op bestaande initiatieven en leggen de focus op verbinding, vertrouwen en continuïteit. Dit vraagt ook op lokaal niveau om keuzes in werkwijze, mandaat en de versterking van de toegang tot passende hulp.
Tijdens het voorbereiden van de Programmabegroting 2026-2029 was er nog geen besluitvorming geweest over de nieuwe visie en het uitvoeringsprogramma Samen voor Veilig in de 14 gemeenten Noord- en Midden-Limburg. Vanwege dreigende financiële tekorten in diverse gemeenten is in het bestuurlijk overleg Geweld in Afhankelijkheidsrelaties (GiA) de opdracht gegeven om een aantal scenario's met financiële consequenties uit te werken. Er bestaat een kans dat definitieve besluitvorming pas eind 2025 of begin 2026 plaatsvindt. Voor 2026 is het uitvoeringsprogramma leidend zoals dit nog moet worden vastgesteld.
Integraal werken 
In het najaar van 2025 ligt het addendum "Fier Verdiept" voor aan de gemeenteraad. Onderdeel hiervan zijn de thema's integraal werken, integrale toegang en sterke lokale teams. Met uitvoeringsprogramma's staat voor Q3 en Q4 2025 beschreven op welke wijze de integrale toegang tot het sociaal domein en op welke wijze de sterke lokale teams worden ingericht. De plannen worden vanaf 2026 uitgevoerd. De ervaringen die opgedaan zijn met het werken met de Doorbraakmethode worden hier nadrukkelijk in meegenomen.
De invoering van de (concept) Wet Aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) is opnieuw uitgesteld. Deze wet is bedoeld om een juridische grondslag te leveren voor domeinoverstijgende gegevensdeling en verwerking bij mensen met meervoudige problematiek.
Ouderen
De (landelijk) ingezette beweging langer thuis wonen past bij ons beleidskader Fier op Venlo. We gaan verder met gebiedsgerichte aanpakken wonen-zorg ouderen en zetten in op de zelfregie en samenredzaamheid van ouderen en op hun vitaliteit en gezondheid. Belangrijk daarbij zijn vitale gemeenschappen, actieve betrokkenheid van onze inwoners, inzet van reablement en wijknetwerken van informele en formele zorg. De eerste ervaringen met gebiedsgericht werken deden we onder andere met de pilot Gewoonthuis in Ruysdonck. Dit zetten we met partners verder uit in andere gebieden, zoals in De Nieuwe Munt en Belfeld. De ingezette domeinoverstijgende samenwerking tussen wijkverpleging en sociaal wijkteam breiden we verder uit.
We maken met een brede meerjarige campagne ouderen bewust om zich beter voor te bereiden op hun woon- en zorg-toekomst en daarbij zelf de regie te nemen.
De toenemende vergrijzing vraagt specifieke aandacht voor ouderen met andere culturele achtergronden. Er is meer behoefte aan ondersteuning en zorg met aandacht voor de religieuze en culturele aspecten van deze ouderen. Met partners uit de sociale basis, wijkverpleging en Wmo-aanbieders zoeken we naar samenwerking en een aanpak die aansluit op de behoeften van deze ouderen.
Internationale werknemers
Er wonen en werken ruim 53.000 internationale werknemers in de regio Noord-Limburg. Met de meesten gaat het goed. Een klein deel valt uit. Met de verwachte toename van het aantal internationale werknemers in Venlo en de regio zal ook het aantal uitvallers toenemen. We zetten daarom naast short-stay wonen ook in op kwalitatieve huisvesting, veiligheid en preventie van dakloosheid. We zetten de ingezette lijn met de 9-sporen aanpak voort. Daarnaast volgen we de landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. We blijven daarom inzetten op ondersteuning (straathoekwerker), kortdurende opvang en preventieve maatregelen zoals informatievoorziening (MYinfoNL app en de Work In NL (WIN) infopunten) en het borgen van goede huisvesting aan de voorkant. Daarnaast bestendigen we de kortdurende opvang voor dakloze internationale werknemers. We willen de pilot die eind 2024 gestart is voortzetten in 2026.
Kwetsbare inwoners
Zoals beschreven in Fier op Venlo richten we ons op de integratie van kwetsbare inwoners in de wijk, op het gebied van wonen en zorg. We willen passende woonvormen en toekomstbestendige opvang- en woonzorgvoorzieningen. Hiermee kunnen we de juiste zorg en ondersteuning voor onze inwoners bieden. Er wordt gewerkt aan een nieuwe locatie voor maatschappelijke opvang. De planning om in het eerste kwartaal van 2026 een gebruiksklare locatie op te leveren. We hebben daarbij aandacht voor overlast, veiligheid, leefbaarheid en passende dienstverlening.
We gaan aan de slag met het actualiseren van regiovisie Meedoen en Wonen (2022-2026). We stellen op basis van de huidige regiovisie (jaarlijks) een regionale uitvoeringsagenda op. We richten ons op preventie, vroegtijdige signalering, versterken bestaanszekerheid, normalisatie, communicatie en toegankelijke passende voorzieningen, zodat deze doelgroep kan blijven meedoen. In 2026 voeren we samen met regiogemeenten de Ethos-telling uit. De telling geeft zicht op het aantal en het profiel van dakloze mensen. De uitkomsten nemen we mee in onze brede aanpak van dakloosheid.
Het wetsvoorstel doordecentralisatie beschermd wonen is nog altijd niet in behandeling genomen. Ook het objectief verdeelmodel, dat samenhangt met het woonplaatsbeginsel, wordt nog niet ingevoerd. We werken regionaal al volgens afspraken die hier bij aansluiten. We volgen wat dit uitstel verder voor ons betekent.
Medio mei is een motie ingediend om te onderzoeken welke organisaties in Venlo een bijdrage willen leveren aan de realisatie van een 2-jarige pilot in het kader van Shelter City. Op dit moment wordt deze motie verder onderzocht.
Wmo voorzieningen
Het wetsvoorstel om een inkomensafhankelijke eigen bijdrage systematiek in te voeren voor Wmo maatwerkvoorzieningen (niet voor beschermd wonen of opvang) is controversieel verklaard. Daarmee schuift de beoogde invoeringsdatum op, van 1 januari 2027 naar 1 januari 2028. Hiermee ontstaat opnieuw vertraging op de inzet van een landelijk instrument. Dit instrument moet zorgen dat de druk op het gebruik van voorzieningen voor inwoners afneemt, de (financiële) houdbaarheid van voorzieningen versterken, en de aanzuigende werking van het huidige abonnementstarief grotendeels ongedaan maken. We volgen de landelijke ontwikkelingen. Indien nodig zetten we de benodigde activiteiten in gang.
Het Rijk wil samen met gemeenten de beheersbaarheid van de uitgaven in relatie tot de wettelijke zorgtaken van de Wmo borgen. Zo is het doel het open-einde deel van de regeling te beëindigen. Ook zijn er afspraken gemaakt om in de toekomst (een nader te bepalen deel van) de Wmo via een andere manier te financieren dan via de algemene uitkering van het gemeentefonds. In 2026 volgen wij deze ontwikkelingen en mogelijke effecten.
Hulp bij het huishouden
De vraag naar deze voorziening is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Dit komt door de invoering van het abonnementstarief in 2019, doordat inwoners langer zelfstandig thuis blijven wonen en door de toenemende vergrijzing. Hierdoor is er een personeelstekort bij aanbieders.
Ook in 2026 spelen we in op deze trends. We onderzoeken op welke wijze we meer grip kunnen krijgen op deze voorziening. We willen vraag en aanbod beter in balans te brengen en de samenwerking met aanbieders versterken.
In 2021 is gestart met het project ‘Overgang van Begeleiding Individueel naar Sociale Basis’. In 2026 gaan we hier meer voor doen. We willen een forsere overgang van een deel van de indicaties Begeleiding Individueel en Dagbesteding naar de Sociale Basis.
Uitvoeringstaken contracten Wmo en Jeugdzorg MGR
Na afronding van het aanbestedingsproces jeugd eind 2025 starten begin 2026 voor een aantal segmenten Jeugd nieuwe contracten. De contracten voor de overige segmenten jeugd en Wmo worden per 2026 verlengd. De tarieven voor deze contracten zijn geactualiseerd. De hogere tarieven zijn verwerkt in deze begroting (conform de AmvB reële tarieven). Voor 2026 staan een aantal aanbestedingen gepland voor Wmo. In ieder geval de aanbesteding voor Hulpmiddelen / vervoersvoorzieningen. De marktconsultatie in 2025 voor WonenPlus zal uitwijzen of dit in 2026 leidt tot een nieuwe aanbesteding.
Naast de implementatie van nieuwe- en of verlengde contracten staat 2026 in het teken van de aansluiting van 7 Midden-Limburgse gemeenten op de MGR. Besluitvorming gebeurt eind 2025.
Voor toezicht en handhaving Wmo en Jeugd wordt het beleidskader geactualiseerd.
De MGR herijkt elke twee jaar haar Uitvoeringsplan. De speerpunten uit dit geactualiseerde Uitvoeringsplan 2026-2028 zijn:

  • Inhoudelijke doorontwikkeling op basistaken (PDCA-cyclus bedrijfsvoering verbeteren en nog meer Data gedreven werken);
  • Verdieping en verduidelijking in samenwerking tussen MGR/gemeenten (beleid – toegang-MGR);
  • Integratie van de uitvoeringstaken van de MGR Midden-Limburg/Noord-Limburg.
Deze pagina is gebouwd op 10/02/2025 16:03:26 met de export van 10/02/2025 15:45:20