Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves | Baten/ | Realisatie 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Zelfredzaamheid | Baten | 10.112 | 12.180 | 11.270 | 11.250 | 11.212 | 11.129 |
Lasten | 148.085 | 157.932 | 169.293 | 166.831 | 164.532 | 163.876 | |
Totaal saldo Programmalijn | -137.973 | -145.752 | -158.023 | -155.581 | -153.320 | -152.747 |
Begrotingsvoorstellen 2026-2029 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Tarieven 2026 Jeugd Gecontracteerd aanbod | -3.745 | -3.745 | -3.745 | -3.745 |
Volume ontwikkeling / besparingen Hervormingsagenda Jeugd | -2.178 | -2.448 | -2.293 | -1.734 |
Uitstel eigen bijdrage Wmo naar 2027 | -1.619 | |||
Tarieven 2026 Wmo Hulp bij Huishouden / Begeleiding | -1.360 | -1.360 | -1.360 | -1.360 |
9 Sporen aanpak internationale werknemers | -610 | -610 | ||
Work in Nederland (WIN) | -390 | -390 | ||
Hogere indexering 2026 Jeugd | -328 | -193 | -163 | -139 |
Sterke Lokale Teams | -250 | 125 | 125 | |
Meerkosten huisvestingskosten maatschappelijke opvang | -226 | |||
Sociaal Medische Indicatie (SMI) | -126 | |||
Autonome ontwikkelingen Wmo | 103 | -254 | -268 | -287 |
Verlaging budget WonenPlus en Verwarde personen | 190 | 190 | 190 | 190 |
Vrijval reserve Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) middelen | 216 | |||
Overige voorstellen < € 0,1 miljoen | 21 | -107 | -110 | -110 |
Totaal programmalijn Zelfredzaamheid | -10.302 | -8.918 | -7.625 | -7.060 |
Tarieven 2026 Jeugd Gecontracteerd aanbod
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-3.745 | -3.745 | -3.745 | -3.745 |
Volgens de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) zijn gemeenten verplicht om reële tarieven te betalen aan zorgaanbieders. Daarom kwam er een onafhankelijk onderzoek naar de kostendekkendheid van de tarieven. Hieruit blijkt dat de tarieven aangepast moeten worden. De financiële consequentie voor Jeugd is structureel € 3.370.000. Bij de vaststelling van de inkoopstrategie is besloten om een regionaal transformatiebudget Jeugd te vormen. De jaarlijkse bijdrage van gemeente Venlo hieraan is € 375.000.
Dit sluit aan bij het collegebesluit van 18 maart 2025.
Volume ontwikkeling / besparingen Hervormingsagenda Jeugd
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-2.178 | -2.448 | -2.293 | -1.734 |
Ondanks ingezette maatregelen op preventie, versterking van het voorliggend veld, samenwerking met onderwijs en vernieuwde contractafspraken, blijven de uitgaven in de jeugdzorg stijgen. Dit komt vooral door zwaardere en langdurigere zorgtrajecten. Tegelijkertijd zien we conform beleidsuitgangspunten, met name op zwaardere zorgvormen, dat de kosten structureel dalen. Verder blijven we inzetten op de maatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd en intensiveren we waar mogelijk (onder andere versterking sociale basis en sterke lokale teams).
De structurele financiële effecten zijn als volgt:
- Structurele kostenstijging: € 1,8 miljoen per jaar (volume/intensiteit zorg en vervoer)
- Besparingen zware jeugdzorg: € 1,52 miljoen (2026) oplopend naar € 1,67 miljoen (vanaf 2029)
- Reëel besparingspotentieel uit Hervormingsagenda: € 0,1 miljoen (2026) oplopend naar € 1,8 miljoen (vanaf 2029)
Het reëel besparingspotentieel is een aanpassing ten opzichte van het besparingspotentieel uit de Hervormingsagenda dat in de begroting 2025 was opgenomen.
Per saldo resulteert het bovenstaande in een jaarlijks tekort dat afneemt in de tijd:
Jaar | Ingeboekt besparingspotentieel Hervormingsagenda Jeugd (MJB 2025) | Structurele kostenstijging jeugdzorg | Besparing zwaardere jeugdzorg | Hervormingsagenda Jeugd/ reëel besparingspotentieel | Resterend tekort |
---|---|---|---|---|---|
2026 | € 2.000.000 | € 1.800.000 | -€ 1.520.000 | -€ 100.000 | € 2.180.000 |
2027 | € 2.900.000 | € 1.800.000 | -€ 1.550.000 | -€ 700.000 | € 2.450.000 |
2028 | € 3.400.000 | € 1.800.000 | -€ 1.605.000 | -€ 1.300.000 | € 2.295.000 |
2029 | € 3.400.000 | € 1.800.000 | -€ 1.665.000 | -€ 1.800.000 | € 1.735.000 |
Uitstel eigen bijdrage Wmo naar 2027
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-1.619 |
In de Voorjaarsnota 2023 staat dat het abonnementstarief in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 wordt afgeschaft. In de plaats daarvan komt vanaf 2026 opnieuw de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo. Hiervoor wordt het wetsvoorstel Vervanging abonnementstarief Wmo 2015 voorbereid. De wet treed naar verwachting in werking op 1 januari 2027 in plaats van per 1 januari 2026. Dat betekent dat de besparing van € 225 miljoen voor het jaar 2026, die in de Voorjaarsnota 2023 in het gemeentefonds is verwerkt, vervalt.
Tarieven 2026 Wmo Hulp bij Huishouden / Begeleiding
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-1.360 | -1.360 | -1.360 | -1.360 |
Volgens de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) moeten gemeenten reële tarieven betalen aan zorgaanbieders. Daarom kwam er een onafhankelijk onderzoek naar de kostendekkendheid van de tarieven. Hieruit blijkt dat de tarieven aangepast moeten worden. De financiële consequentie voor Wmo is structureel € 1.360.000.
Dit sluit aan op het collegebesluit van 18 maart 2025.
9 Sporen aanpak internationale werknemers
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-610 | -610 |
De 9-sporen aanpak internationale werknemers is een succesvolle integrale aanpak binnen de gemeente Venlo. De huidige financiële middelen voor de 9-sporen aanpak lopen in 2025 af. De komende jaren blijft het aantal internationale werknemers in onze regio toenemen. En er is landelijk en lokaal veel politieke aandacht voor het thema. Voor het voortzetten en uitvoeren van de acties die vanuit de 9-sporen aanpak zijn opgezet is in totaal € 610.000 per jaar nodig. Dit bestaat uit een werkbudget van € 82.500 per jaar voor onder andere communicatie, preventie en participatie, onderzoek en voor de aanpak en het convenant bedrijven). Er is € 165.000 per jaar nodig voor het voortzetten van de lokale inloopvoorziening van stichting Barka voor dakloze en kwetsbare internationale werknemers, en € 75.000 per jaar voor de inzet van de straathoekwerker in het opsporen en begeleiding van dakloze internationale werknemers in Venlo. Vooruitlopend op het besluit om de kortdurende opvang voor dakloze niet-rechthebbende internationale werknemers te verlengen vanaf 2026, is er € 200.000 per jaar nodig om de opvang operationeel te houden. We houden hierbij rekening met kosten voor beveiliging van € 100.000 per jaar en locatiekosten van € 100.000 per jaar. Tenslotte is er een bijdrage van € 87.500 per jaar nodig voor de bijdrage aan het regionale team Arbeidsmigranten in Kwetsbare Positie (TAK). Deze pilot loopt door in 2026 en bestaat uit een samenwerking op Noord-Limburgs niveau. Het TAK zet zich op regionale schaal in voor preventie dakloosheid, samenwerking met werkgevers, huisvesters en uitzendbureaus. ze werkt nauw samen met handhaving op het gebied van veiligheid. Met onze bijdrage dragen we bij aan de personele inzet en een werkbudget.
Dit budget wordt vooralsnog tot en met 2027 aangevraagd en wordt vervolgens geëvalueerd. Dit geeft de ruimte om het effect van de lokale aanpak te kunnen monitoren, de landelijke discussies en ontwikkelingen te volgen en te bezien of deze kosten op termijn kunnen worden gefinancierd vanuit een werkgeversfonds.
Work in Nederland (WIN)
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-390 | -390 |
Het bedrag in de meicirculaire 2025 wordt ingezet voor een regionale opdracht. Dit staat in de Bestuursopdracht Internationale werknemers Noord Limburg en bijhorend werkprogramma. Deze bestuursopdracht is vastgesteld in de Stuurgroep Internationale werknemer Noord Limburg (5 mei 2023) en PHO Landelijk Gebied & Ruimte (29 juni 2023). Binnen gemeente Venlo past dit project binnen de doelstellingen van spoor 3 van de 9 sporen aanpak internationale werknemers.
Hogere indexering 2026 Jeugd
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-328 | -193 | -163 | -139 |
Door een kostentoename Jeugd is er sprake van hogere indexering 2026.
Sterke Lokale Teams
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-250 | 125 | 125 |
In lijn met onder andere de Hervormingsagenda Jeugd zetten we in op sterke lokale teams. Concreet betekent dit dat we de functie van casusregie toevoegen aan onze gemeentelijke toegangsteams. Verder gaan de gemeentelijke uitvoeringsteams ook zelf zorg verlenen. Dit doen we enkel bij de lichte vormen van ondersteuning, bijvoorbeeld opvoedondersteuning. Volgens de uitvoeringsplannen starten we in 2026 met een pilot om dit verder vorm te geven en te kijken wat hiervoor nodig is. Voor de jaren daarna kunnen we dan op basis van een nader onderbouwd plan bepalen wat de meerjarige financiële consequenties zijn.
Meerkosten huisvestingskosten maatschappelijke opvang
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-226 |
De nieuwe locatie voor maatschappelijke opvang moet nog gerealiseerd worden. Tot die tijd maakt Moveoo meerkosten om de huidige maatschappelijke opvang locatie te kunnen gebruiken. Deze kosten waren niet geraamd voor 2026 maar zijn wel noodzakelijk voor het bieden van opvang (€ 520.000). Er is nog € 294.000 beschikbaar in de reserve Reserve Maatschappelijke opvang en verslavingszorg / Brede aanpak dak- en thuislozen om deze kosten gedeeltelijk te dekken. De onttrekking wordt gebaseerd op de daadwerkelijke realisatie.
Sociaal Medische Indicatie (SMI)
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-126 |
Vanaf de start van de regeling SMI (sociaal-medische indicatie) zien wij een voortdurende stijging. Met een Sociaal Medische Indicatie (hierna: SMI) kunnen gemeenten gezinnen (tijdelijk) ontlasten met een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. De doelgroep van SMI bestaat uit gezinnen met kinderen tot en met 12 jaar waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, omdat de ouders niet (allebei) werken en die vanwege een sociale of medische situatie ook niet instaat zijn om voor hun kinderen te zorgen. Kinderopvang kan dan van belang zijn voor een goede ontwikkeling van het kind en/of om de ouder(s) te ontlasten.
Autonome ontwikkelingen Wmo
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
103 | -254 | -268 | -287 |
Binnen de Wmo zien we zowel incidentele als structurele ontwikkelingen in de kosten. In 2026 ontstaat een incidenteel voordeel op de woonvoorzieningen door lagere uitgaven. Tegelijkertijd nemen de structurele lasten voor Hulp bij het Huishouden toe door een groeiend beroep vanuit een vergrijzende doelgroep.
Daarnaast zijn er diverse structurele voordelen, waaronder lagere kosten voor PGB’s Wmo, tijdelijk verblijf en persoonlijke verzorging, evenals een hogere opbrengst uit eigen bijdragen. Voor het doelgroepenvervoer wordt vanaf 2026 uitgegaan van de begroting van Omnibuzz; Dit leidt tot een klein voordeel in 2026 maar vanaf 2027 leidt volumegroei tot hogere lasten en een daling van dit voordeel.
De financiële effecten zijn weergegeven in onderstaande tabel:
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Woonvoorzieningen | -237.500 | |||
Hulp bij het Huishouden | 535.000 | 535.000 | 535.000 | 535.000 |
Eigen bijdrage | -100.000 | |||
PGB's | -200.000 | -200.000 | -200.000 | -200.000 |
Verblijf tijdelijk | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 |
Persoonlijke Verzorging | -26.000 | -26.000 | -26.000 | -26.000 |
Doelgroepenvervoer/ Omnibuzz | -55.000 | -35.000 | -21.500 | -2.000 |
Totaal | -103.500 | 254.000 | 267.500 | 287.000 |
Verlaging budget WonenPlus en Verwarde personen
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
190 | 190 | 190 | 190 |
Op basis van de realisatie in voorgaande jaren kan het budget voor Wonen plus structureel worden verlaagd met € 80.000 en Grip op Onbegrip structureel met € 110.000.
Vrijval reserve Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) middelen
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
216 |
De gemeente Venlo zet de POK-middelen meerjarig in voor onder andere sociaal raadsliedenwerk, inzet sociale wijkteam en de sociale kaart. De huidige (tijdelijke) inzet wordt volledig gedekt met de POK-middelen. Op het restant zit geen bestemming. Er wordt geen intensivering van deze inzet verwacht. Daarom is het voorstel om het restant van deze POK-middelen te laten vrijvallen in 2026.