Bijdragen aan majeure gebiedsontwikkelingen en projecten
Bereikbaarheid en mobiliteit zijn bij alle majeure opgaven uit de Omgevingsvisie belangrijke thema's. Voorbeelden hiervan zijn de haven- en emplacement-ontwikkeling. Ook voor de verbinding tussen deze gebieden zijn bereikbaarheid en mobiliteit cruciaal. Denk aan de bereikbaarheid van de Brightlands Campus. In 2026 schenken we vanuit deze programmalijn dan ook volop aandacht aan de prioritaire projecten.
Uitvoering regionale projecten Trendsportal
In het jaarplan voor 2026 ligt de focus op het verder ontwikkelen en uitvoeren van de lopende bereikbaarheidsaanpakken. Hierbij zetten we flink in op het gebruik van de fiets en op de verkeersveiligheidsopgave voor de kwetsbare verkeersdeelnemers. Ook zoeken we de nadrukkelijke samenwerking met de RESNML om de rol van mobiliteit in de energieopgave scherper te krijgen. Samen met de Provincies Limburg en Noord-Brabant, de inliggende regio’s en het Ministerie van I&W bouwen we verder aan een Multimodale Mobiliteitsagenda (MMA) van Zuid-Nederland. Dit doen we met maatregelpakketten op korte, middellange en lange termijn. Voor de financiering van projecten uit het jaarplan is een begrotingsvoorstel opgenomen.
Bijdragen aan de toekomstbestendigheid van de haven: Realisatiepact, Pioneers en Blueports
In 2026 gaan we samen met het Rijk, de provincie en andere partners verder op de reeds ingeslagen koers vanuit de Havenvisie, het Realisatiepact en PIONEERS. 2026 is het laatste jaar van PIONEERS. Vanuit het Realisatiepact worden de activiteiten uit 2026 uitgevoerd. 2026 en 2027 staan daarnaast in het teken van een nieuwe meer professionele vorm van samenwerking binnen de Blueports. Het begrotingsvoorstel dat is opgenomen gaat over de voorbereidende jaren 2026 en 2027.
Bijdragen aan de toekomstbestendigheid van het emplacement: Realisatiepact
Samen met het Rijk, de provincie en ProRail gaan we in 2026 verder op de reeds ingeslagen koers vanuit de Spoorvisie, Realisatiepact en Limburg Centraal. Er komt aanvullend onderzoek naar aanleiding van de onderzoeksresultaten uit 2025. Inzet is vooral lobby richting hogere overheden. Onderzoek en lobby zijn primair gericht op positieve besluitvorming over (het belang van) gefaseerde afslanking van het spooremplacement tijdens het BO Leefomgeving Landsdeel Zuid in het voorjaar van 2026 en het BO MIRT Goederenvervoercorridors en BO MIRT Landsdeel Zuid in het najaar.
Aanvullende bovenwettelijke mitigerende maatregelen A73/A74 en Limburg Centraal
Het project ‘bovenwettelijke mitigerende maatregelen A73/A74’ is formeel afgerond. Het resterende investeringsbudget, waarvan de helft van de provincie is, willen we inzetten voor cofinanciering van (mitigerende maatregelen gekoppeld aan) binnenstedelijke hoofdopgaven van Venlo ofwel Limburg Centraal. Om de bijdrage van de provincie te behouden, stellen we voor om het volledige resterende budget van het project 'bovenwettelijke mitigerende maatregelen A73/A74' over te hevelen naar het project 'Limburg Centraal'. Daarnaast is er een begrotingsvoorstel voor een investeringsbudget opgenomen voor het project 'aanvullende bovenwettelijke maatregelen A73/74'.