4. Welvarend Venlo

Mobiliteit

Trendsportal
Het Jaarplan Trendsportal 2026 kwam tot stand in samenwerking met externe partijen zoals de provincie en SmartwayZ. De projecten die regionaal worden opgepakt dragen allemaal bij aan de Venlose mobiliteitsdoelstellingen. De afgelopen jaren zijn de regionale projecten gefinancierd via de Regionale Investeringsagenda. Deze middelen zijn inmiddels volledig besteed. De regionale samenwerking met onze partners willen we voortzetten.

Toekomstbestendige haven
De havenontwikkeling (Industriehaven) s een majeure opgave in de Omgevingsvisie. Het belang van havens wordt ook benadrukt in de Ruimtelijk Economische Visie van het Rijk en de Provinciale Omgevingsvisie van de Provincie Limburg. Binnenhavens met milieuruimte krijgen de status van bedrijventerreinen van provinciaal belang. We willen de noordoever (greenfield) en zuidoever (brownfield) zo optimaal en duurzaam mogelijk (her)inrichten, passend bij de locatie, Venlose (circulaire) economie en klimaatopgaven conform de Havenvisie. Vanwege het belang van de haven is verdere professionalisering vanuit de samenwerking met andere binnenhavens in Nederlands en Belgisch Limburg (Blueports) noodzakelijk. Dit biedt Venlo kansen. Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een gezamenlijke Limburgse havenvisie (beleid, lobby en subsidietool), gezamenlijk beheer van havenassets, gezamenlijke aanpak van operationele digitalisering et cetera.

Toekomstbestendig emplacement
De Spoorvisie Venlo 2030 blijft uitgangspunt voor de doorontwikkeling van Venlo tot een (inter)nationaal spoorknooppunt voor personen- en goederenvervoer. Leefbaarheid op en rond het spoor is hierbij belangrijk. Samen met het Rijk, de provincie en ProRail optimaliseren we het spoor tussen Gekkengraaf, Blerick en Venlo. Het doel is het gefaseerd verkleinen van het Venlose emplacement. Dit is nodig voor de majeure opgave ‘Van station tot station’ in de Omgevingsvisie en voor de opgave ‘Limburg Centraal’ van de Provincie Limburg en de zes Intercity-steden in Limburg.

Delta Rhine Corridor (DRC)
Na een ambitieuze start in 2023 is de samenstelling en doorlooptijd van dit project van nationaal belang aangepast. De DRC bestaat vooralsnog slechts u één buisleiding voor waterstof en één voor CO 2 . Buisleidingen voor ammoniak en andere gevaarlijke stoffen en gelijkstroomkabels maken géén deel meer uit van het huidige project. Daarnaast vindt de realisatie van de buisleidingen minimaal 5 jaar later plaats. Onze inzet blijft echter de realisatie van een regionale aansluiting op de waterstofbuisleiding en de aanleg van een buisleiding voor ammoniak (langere termijn) en routering van de internationale spoorvervoer van gevaarlijke stoffen via de Betuweroute (korte termijn).

Deze pagina is gebouwd op 10/02/2025 16:03:26 met de export van 10/02/2025 15:45:20