Sterke lobby/ belangenbehartiging
Public affairs of belangenbehartiging gebeurt op verschillende niveaus: provinciaal, nationaal, Europees en in Nordrhein-Westfalen, in afstemming met veel verschillende partners. De public affairs- en lobbyactiviteiten richten zich op de onderwerpen die aansluiten bij de Venlose ambities, die kansrijk zijn en waarvoor we coalities kunnen aangaan met andere overheden. Deze thema’s staan in de Venlose lobbyagenda. Hiermee is focus aangebracht. Venlo blijft in het kader van de Limburgse lobbyagenda ook samenwerken met Limburgse partners aan actuele thema’s zoals wonen, economie, kennisinfrastructuur, mobiliteit en infrastructuur, energietransitie en netcongestie en grensoverschrijdende samenwerking. De Venlose lobbyagenda ontwikkelt zich door op basis van de maatschappelijke en politieke actualiteit en de Venlose prioriteiten.
Verwerving derde geldstromen
De verwerving van subsidies van Europese, nationale en provinciale overheden blijft in 2026 van onverminderd belang. Daarbij werpen we een bredere blik op de mogelijkheden over de verschillende beleidsterreinen heen en koppelen we onze projecten met de voorwaarden van externe subsidieprogramma’s. De nadrukkelijke koppeling met onze Public Affairs-inzet moet ertoe leiden dat we steeds beter beleidsbeïnvloeding om kunnen zetten naar financiële bijdragen.
De Europese Commissie en de Rijksoverheid doen de komende jaren veel voor het weerbaarder maken van de samenleving. Voor de gemeente Venlo is het zaak de uitwerking van de verschillende Europese en nationale initiatieven op dit vlak nauwgezet te blijven volgen en in te spelen op de kansen die zich in 2026 voordoen. Ook de uitwerking van beleid onder een nieuw kabinet biedt mogelijk kansen voor onze gemeente.
Ook moeten we aandacht blijven hebben voor subsidieregelingen waarmee Venlo eerder successen heeft behaald. Vanwege Venlo’s geografische ligging en economische positionering als logistieke transporthub blijven we alert op de mogelijkheden van de Connecting Europe Facility (CEF) die investeringen in majeure infrastructuur ontsluit. Waar mogelijk vervangen we eigen ingebrachte financiële middelen door subsidies en bijdragen van andere overheden of partners. Zo spelen we middelen vrij voor andere beleidsambities.
Citybranding
Venlo heeft zich de ontwikkeld tot een bloeiende economisch krachtige centrumstad binnen de regio Noord-Limburg. Daar past een krachtige, eenduidige positionering bij, vanuit één gedragen visie. In 2023 zijn we gestart met het ontwikkelen van een citybranding strategie en een visie/merkstrategie over waar Venlo voor staat en welke positie Venlo wil innemen. Vanaf 2025 kreeg dat een vervolg. De merkstrategie en marketingcommunicatie is uitgerold met betrokkenheid van inwoners, partners en bestuur.