Overzicht algemene dekkingsmiddelen | ||||||
Realisatie | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Baten | ||||||
Financiering | 12.521 | 11.161 | 9.294 | 9.089 | 8.928 | 8.907 |
Onroerend zaakbelasting | 43.754 | 43.055 | 43.417 | 43.417 | 44.394 | 44.394 |
Overheadkosten | 816 | 398 | 396 | 396 | 396 | 396 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 34.506 | 7.568 | 3.622 | 2.146 | 2.334 | 1.248 |
Overige belastingen | 3.388 | 3.229 | 3.296 | 3.296 | 2.855 | 2.855 |
Uitkeringen gemeentefonds | 332.564 | 349.556 | 352.403 | 352.453 | 344.097 | 345.176 |
Totaal baten | 427.547 | 414.968 | 412.427 | 410.796 | 403.004 | 402.976 |
Lasten | ||||||
Financiering | 8.625 | 3.255 | 2.005 | 2.408 | 2.507 | 2.681 |
Onroerend zaakbelasting | 127 | 199 | 199 | 199 | 199 | 199 |
Overheadkosten | 55.172 | 53.281 | 54.363 | 60.364 | 59.289 | 60.468 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 33.385 | 5.366 | 10.491 | 9.742 | 5.547 | 5.344 |
Overige belastingen | 1.862 | 1.752 | 1.810 | 1.810 | 1.804 | 1.804 |
Post onvoorzien | 539 | 539 | 539 | 539 | 539 | |
Vennootschapsbelasting | ||||||
Totaal lasten | 99.171 | 64.392 | 69.407 | 75.061 | 69.884 | 71.035 |
Saldo algemene dekkingsmiddelen | 328.376 | 350.575 | 343.021 | 335.736 | 333.120 | 331.941 |
Uitkeringen gemeentefonds
De uitkeringen uit het gemeentefonds zijn de grootste inkomstenbronnen van de gemeente Venlo. Via circulaires ontvangen wij belangrijke informatie over de ontwikkelingen van het gemeentefonds. De meicirculaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is een belangrijke bouwsteen voor de (programma)begroting en de septembercirculaire is dit voor de kadernota.
Financiële vertaling
De volgende tabel geeft de financiële effecten van de meicirculaire 2025 voor 2026-2029 weer (zie ook raadsinformatiebrief kenmerk 503458).
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|
Meicirculaire 2025 | 352.403 | 352.453 | 344.097 | 345.176 |
Vastgestelde begroting 2025 incl. Kadernota 2026 | 326.621 | 327.403 | 328.060 | 329.342 |
Bruto ontwikkeling | 25.782 | 25.051 | 16.037 | 15.835 |
A. Saldo toevoegingen / onttrekkingen | 18.393 | 16.862 | 8.303 | 7.337 |
B. Autonome ontwikkeling | 7.389 | 8.189 | 7.734 | 8.498 |
- Saldo toevoegingen / onttrekkingen gemeentefonds
Door het Rijk worden er bedragen aan het gemeentefonds toegevoegd of onttrokken (taakmutaties). Deze toevoegingen of onttrekkingen kunnen leiden tot een toe- of afname van uitgaven op de verschillende beleidsterreinen van de lokale en de regionale taken. De afwegingen rondom de taakmutaties maken onderdeel uit van deze begroting 2026-2029 in de inhoudelijke programma's.
- Toelichting ontwikkeling meicirculaire 2025
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|
1. Volumeontwikkelingen (lokaal en landelijk) | 4.045 | 4.967 | 5.354 | 5.990 |
2. Actualisatie compensatie loon- prijsontwikkeling | 3.316 | 3.332 | 2.757 | 2.887 |
3. Overige | 27 | -110 | -377 | -379 |
Totaal autonome ontwikkeling | 7.389 | 8.189 | 7.734 | 8.498 |
- Volumeontwikkelingen op zowel lokaal als landelijk niveau leiden tot een voordeel van € 4 miljoen oplopend naar € 6 miljoen. Het aandeel van Venlo wordt bepaald aan de hand van een aantal maatstaven. Bij de herijking van het gemeentefonds zijn nieuwe (verdelingen over) maatstaven geïntroduceerd, waarbij enkele maatstaven – zoals bijvoorbeeld het aantal huishoudens met een laag inkomen – een grote impact hebben op de uitkomst. Gelet op de moeilijkheidsgraad om deze maatstaven te voorspellen (zowel landelijk als lokaal) en de impact van deze indicatoren vormen deze een risico voor de gemeentefinanciën. In de paragraaf Weerstandsvermogen is hiervoor een risicomelding opgenomen. Tegenover de volume ontwikkelingen van het gemeentefonds staan veelal autonome ontwikkelingen aan de lastenkant van de gemeentelijke begroting.
- Actualisatie van de loon- prijsontwikkeling binnen het gemeentefonds leidt tot een hogere uitkering van € 3,3 miljoen voordelig in 2026 aflopend naar € 2,9 miljoen structureel vanaf 2029.
- De overige ontwikkelingen betreffen ontwikkelingen in de uitkeringsfactor als gevolg van stijging van het volumedeel van het Bruto Binnenlands Product, ontwikkeling WOZ-waarden en ontwikkelingen die niet in de meicirculaire 2025 worden toegelicht.
Begrotingsvoorstellen 2026-2029 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Toevoeging Reserve Strategisch investeringsfonds | -4.777 | -4.363 | ||
Opgave verduurzaming, vastgoed, gemeenschaps- en sportaccommodaties | -965 | -965 | -965 | -965 |
Bijstellingen budgetten facilitaire zaken | -450 | -450 | -450 | -450 |
Specialisten arbeidsmarkt | -213 | -213 | ||
Uitbreiding en doorontwikkelen financieel systeem | -200 | |||
Meerjarig onderhoudsplan gebruikersonderhoud (MJOP) | -168 | -186 | -291 | -164 |
Binnenhalen en binden – Arbeidsmarktpositie | -163 | -163 | -163 | -163 |
Boeien behouden en bewegen – Leren en Ontwikkelen | -145 | -145 | -145 | -145 |
Bijstelling opbrengst gemeentelijke heffingen BsGW | -128 | -128 | -563 | -563 |
Meerjarenbegroting ICT NML 2026 - 2028 (vastgesteld) | -118 | -118 | -118 | -118 |
Toename licentiekosten en uitbreiding Microsoft licenties | -117 | -117 | -117 | -117 |
Vaststellen Bedrijfscontinuïteitsplan (BCP), implementatie en borging | -113 | -113 | -113 | -113 |
Regiodeal II | -258 | |||
Personeelskostenbegroting | 2.000 | 2.000 | ||
Woonlasten | 4.441 | 4.441 | ||
Vrijval middelen pensioenen APPA | 243 | 243 | 243 | 243 |
Areaaluitbreiding Onroerendezaakbelasting (OZB) | 465 | 465 | 465 | 465 |
Bijstelling uitvoeringskosten BsGW | 581 | 628 | 628 | 628 |
Resultaat kostentoerekening overhead grondexploitatie en investeringen | 670 | 700 | 700 | 700 |
Bijstelling financieringslasten 2026 t/m 2029 | 786 | 519 | 56 | -282 |
Bestemming rekeningresultaat 2024 bij begroting 2026-2029 | 2.126 | |||
Resultaat investeringen | 3.758 | -128 | ||
Gemeentefonds / septembercirculaire 2024 en meicirculaire 2025 - taakmutaties | 15.726 | 14.194 | 5.635 | 4.669 |
Overige voorstellen < € 0,1 miljoen | -33 | -132 | -61 | -61 |
Totaal Algemene middelen | 16.764 | 9.656 | 10.924 | 9.877 |
Toevoeging Reserve Strategisch investeringsfonds
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-4.777 | -4.363 |
Op basis van het door de gemeenteraad vastgestelde kader en de aanvullende incidentele compensatie rijksmiddelen 'Ravijn' en 'jeugd' ontstaat er voor de jaren 2026 en 2027 een incidenteel begrotingsoverschot (ofwel een voorcalculatorisch rekeningresultaat) voor de jaren 2026 en 2027. Het strategisch investeringsfonds heeft zijn toegevoegde waarde inmiddels bewezen en geeft de nodige flexibiliteit om optredende kansen vanuit strategisch perspectief op de (middel)lange termijn vorm en inhoud te geven. Daarom stellen wij voor om deze bedragen ad € 4,8 miljoen (2026) en € 4,4 miljoen (2027) toe te voegen aan dit Strategisch Investeringsfonds.
Voor wat betreft strategische ontwikkelingen wordt onder andere gedacht aan de noodzakelijke doorontwikkeling en bereikbaarheid van de Brightlandcampus, de voorbereiding van de herontwikkeling van het Flujasplein en de herhuisvesting van de bibliotheek aldaar en de toekomstige herontwikkeling van de Keulse Barrière. Rekening houdende met de beoogde voorstellen en besluitvorming bedraagt de voorcalculatorische 'onbestemde' omvang van het Strategisch Investeringsfonds € 26,7 miljoen.
Opgave verduurzaming, vastgoed, gemeenschaps- en sportaccommodaties
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-965 | -965 | -965 | -965 |
In de programmabegroting 2023-2026 stonden bedragen voor investeringen en/of financiering van activiteiten op het gebied van duurzaamheid, ontwikkelend beheer en bijstelling van een structurele en substantiële dotatie aan de onderhoudsvoorziening voor de meerjaren onderhoudsplannen van het gemeentelijk vastgoed (breed) en herijking van gemeenschapsaccommodaties en concentratie van sportaccommodaties.
Van de opgave verduurzaming ad € 600.000 wordt bij deze begroting door energiebesparing € 85.000 gerealiseerd. Het restant ad € 515.000 kan niet gerealiseerd worden. Ook de opgave onderhoud vastgoed en (her) allocatie vastgoed inclusief (sport) accommodaties wordt voor € 450.000 niet gerealiseerd.
Bijstellingen budgetten facilitaire zaken
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-450 | -450 | -450 | -450 |
In de Slotnota 2024 is het facilitair budget eenmalig verhoogd. Op basis van voorgaande jaren en de huidige prognose 2025 is een eenmalige correctie voor één jaar niet genoeg. Er is een structurele verhoging van de facilitaire budgetten nodig om de taken en verantwoordelijkheden binnen de kaders uit te voeren.
Specialisten arbeidsmarkt
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-213 | -213 |
De komende jaren krijgen we te maken met het personele ravijn. We zien een behoorlijke (natuurlijke) uitstroom, doordat medewerkers de AOW gerechtigde leeftijd bereiken. Hier komt de ‘normale’ uitstroom bij. Daarom voorzien we de komende twee jaren een grote toename in het aantal vacatures dat we moeten uitzetten. Om hier goed op te kunnen anticiperen, vraagt dit eenmalig extra, gerichte inzet en capaciteit om vacatures te vervullen. Dit kan door extra mankracht in te zetten en door meer gebruik te gaan maken van (technische) oplossingen. Met deze extra capaciteit kunnen we bijvoorbeeld meer zelf actief op zoek gaan een potentiële kandidaten voor moeilijk vervulbare functies, zowel in- als extern.
Uitbreiding en doorontwikkelen financieel systeem
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-200 |
Voor de optimalisatie en doorontwikkeling van het financiële systeem ERPx stellen we een tijdelijke investering voor. Na de livegang in 2025 is het systeem operationeel, maar nog niet volledig ingericht om de gewenste functionaliteit, flexibiliteit en sturingsinformatie te bieden. De basisimplementatie voorziet in primaire processen. Om maximaal rendement te behalen en ERPx optimaal te laten aansluiten op de organisatiebehoeften, is aanvullende inrichting noodzakelijk.
Met de voorgestelde optimalisaties willen we aanvullende modules activeren, rapportages en dashboards verbeteren, administratieve processen eenvoudiger maken en de financiële sturing versterken. Hiervoor is extra inzet nodig op implementatie, inrichting, training en verandermanagement.
Deze investering is een noodzakelijke stap om de beoogde voordelen van ERPx daadwerkelijk te realiseren. Denk aan efficiëntere processen, betere datakwaliteit en realtime inzicht. Zonder deze impuls blijft het systeem onderbenut en worden kansen op kwaliteitsverbetering en kostenbeheersing niet ten volle benut.
Meerjarig onderhoudsplan gebruikersonderhoud (MJOP)
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-168 | -186 | -291 | -164 |
Het begrotingsvoorstel hangt samen met het besluit uit het voorstel meerjarig onderhoudsplan (MJOP) eigenaarsonderhoud van team Vastgoed & Grondbedrijf. Besloten is dat team Facility Management onder eigen verantwoordelijkheid een MJOP opstelt en uitvoert voor de planmatige uitvoer van het gebruikersonderhoud.
Het MJOP richt zich op een doelmatig contract- correctief- en planmatig onderhoud. Het gaat bijvoorbeeld om trappen en hellingen, hang- en sluitwerk voor wat betreft binnen- en buitenwandopeningen, zonwering/ screens, vloerafwerking, binnenschilderwerk, toegangscontrole-, intercom- en brandmeldinstallaties, kluisjes, keukenapparatuur, dieptereiniging keuken/ vloeren/ kanalen en scheidingswanden.
Het MJOP kan als een spoorboekje gezien worden voor de planning om te zorgen dat het onderhoudsniveau op peil blijft. Dit moet recht doen aan het gewenste kwaliteitsniveau dat we willen uitdragen voor de bedrijfsprocessen.
Binnenhalen en binden – Arbeidsmarktpositie
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-163 | -163 | -163 | -163 |
Er is sprake van een krimpende arbeidsmarkt, vergrijzend personeelsbestand en meer moeilijk invulbare vacatures. Om het groeiende takenpakket van de gemeentelijke organisatie te kunnen blijven oppakken moeten we vaker goed opgeleide professionals werven en behouden. Inzetten op het werkgeversmerk ‘Gemeente Venlo’, inclusief de doorvertaling naar arbeidsmarktcommunicatie, en het bieden van marktconforme arbeidsvoorwaarden dragen bij aan het binnenhalen en binden van professionals.
Boeien behouden en bewegen – Leren en Ontwikkelen
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-145 | -145 | -145 | -145 |
We zien meer en steeds veranderende behoeften en vragen vanuit de maatschappij. Dit betekent dat het vakmanschap van onze medewerkers continu in beweging is om hier flexibel op te kunnen reageren. We bouwen aan een samenhangend geheel van leeractiviteiten, op individueel en collectief niveau. Dit geeft onze professionals de integrale kennis, kunde, vaardigheden en competenties om vakbekwaam te worden en blijven.
Bijstelling opbrengst gemeentelijke heffingen BsGW
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-128 | -128 | -563 | -563 |
We stellen de opbrengsten bij op basis van de definitieve prognose opbrengst Gemeentelijke Heffingen 2025 voor 2026 en verder.
Conform amendement A1 Hondenbelasting van de begroting 2025-2029 zijn de tarieven in 2025
met 30%, in 2026 met 50% en in 2027 met 100% verlaagd ten opzichte van 2024. We stellen voor om vanaf 2028 de Hondenbelasting volledig af te schaffen.
Meerjarenbegroting ICT NML 2026 - 2028 (vastgesteld)
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-118 | -118 | -118 | -118 |
De ontwerpbegroting 2026 richt zich op de verdere integratie van producten en diensten, cyberveiligheid, digitale werkplekken en Microsoft 365 en cloudtransitie. Hiermee optimaliseren we de dienstverlening en efficiëntie van ICT NML. De begroting is gebaseerd op loon en prijsindexeringen uit de MEV 2025.
In 2026 hebben we managed werkplekken en mobile devices, dit draagt bij aan een volgende stap in cyberweerbaarheid. Al onze deelnemers hebben de overstap gemaakt naar Exchange Online en veilig mailen gebeurt via het product Bastion365. In de visie van ICT NML willen we samen met onze deelnemers een gecontroleerde stap maken van ‘automatisering’ naar ‘informatisering’. De focus ligt op de implementatie en in beheer nemen van een aantal Microsoft 365 producten. Hiermee bereiken we uniformiteit qua implementatie. Ook is er inzet op het applicatielandschap van de deelnemers. Zo wordt inzichtelijk gemaakt of er legacy applicaties vervangen kunnen worden door een variant in de cloud (VerSaaSen) zodat we meer gebruik kunnen maken van de performance van de managed werkplek en waar mogelijk gecontroleerd afscheid kunnen nemen van de relatief dure virtuele werkplek (VDI).
Toename licentiekosten en uitbreiding Microsoft licenties
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-117 | -117 | -117 | -117 |
Door meer gebruikers en modulaire uitbreiding is het budget voor MS licenties niet voldoende. Instroom, doorstroom en bewaakte uitstroom zorgen voor een licentiegroei van +/- 150 stuks. Daarnaast maakt vanaf 2025-2026 de Gemeenteraad ook onderdeel uit van deze ontwikkeling. De raad wordt separaat ondersteund door deze technologie met ongeveer 60 accounts.
Vaststellen Bedrijfscontinuïteitsplan (BCP), implementatie en borging
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-113 | -113 | -113 | -113 |
Het doel van het bedrijfscontinuïteitsplan is een plan van aanpak om uitval van kritische bedrijfsprocessen te voorkomen en/of na uitval zo snel mogelijk weer functionerend te hebben. In het bedrijfscontinuïteitsplan staan de acties die uitgevoerd worden na een calamiteit die de voortgang van de kritische bedrijfsprocessen in gevaar brengt. Dit plan beperkt zich dus tot de waarborging van de voortgang van de gemeentelijke kritische bedrijfsprocessen. Jaarlijks zijn verschillende acties nodig om het plan actueel en volledig te houden. Verder is er op dit moment geen Hoofd BHV. Dit is wel noodzakelijk voor de borging in geval dat er BHV nodig is. Beide werkzaamheden kunnen door één medewerker worden uitgevoerd.
Regiodeal II
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-258 |
De Regio Noord-Limburg is in 2024 een 2e Regiodeal overeengekomen met het Rijk en de Provincie Limburg grootte van € 20 miljoen. Daarvan wordt € 10 miljoen gedragen door de acht samenwerkende gemeenten en de Provincie Limburg. Venlo draagt hieraan naar verwachting circa € 1,9 miljoen bij. Dekking is aanwezig in de reserve. Deze is echter ontoereikend. In 2028 is € 258.000 aanvullend nodig.
Personeelskostenbegroting
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
2.000 | 2.000 |
De directie zorgt in nauwe afstemming en samenwerking met de hoofden dat vanaf 2028 een structurele bezuiniging van € 2 miljoen gerealiseerd is op de concernbrede personeelskostenbegroting. Dit gebeurt vooral door het terugbrengen van externe inhuur. Denk aan kortere contractduren, kleinere contracten en het terugbrengen van het aantal zzp’ers. Dat laatste mede in relatie tot de Wet DBA. Daarnaast sturen we op het verminderen van de overhead.
Woonlasten
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
4.441 | 4.441 |
In deze laatste begroting van de huidige bestuursperiode kozen we ervoor om alle geprioriteerde, financieel nog niet ingevulde wensen op te nemen en tegelijkertijd vanaf 2028 een bescheiden start te maken van een geleidelijk herstel van de kostendekkendheid van onze tarieven voor afval en riolering en een stijging van de OZB.
We stellen voor om de kostendekkendheid voor afval en riolen naar het niveau van 85% te brengen en het tarief van de OZB met 2,3% te verhogen.
Vrijval middelen pensioenen APPA
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
243 | 243 | 243 | 243 |
Het budget voormalig personeel bestaat uit 3 componenten: pensioenen APPA, wachtgeld en voorziening WW.
Dekking voor de uitkeringen pensioenen is bij de jaarrekening 2024 in de voorziening APPA oud-wethouders opgenomen. Hierdoor worden per kwartaal de kosten achteraf gecorrigeerd ten laste van deze voorziening. Hierdoor valt er structureel € 243.000 vrij.
Areaaluitbreiding Onroerendezaakbelasting (OZB)
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
465 | 465 | 465 | 465 |
In augustus 2025 heeft op basis van de meest actuele prognoses van de BsGW een herberekening plaatsgevonden van de areaaluitbreiding Onroerendezaakbelasting (OZB). Dit betekent dat vanaf 2026 nog een extra structureel voordeel wordt geprognosticeerd van € 465.000.
Bijstelling uitvoeringskosten BsGW
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
581 | 628 | 628 | 628 |
Door de nieuwe kostenverdeelmethode van BsGW is de deelnemersbijdrage van Venlo vanaf 2026 fors lager. Bijdrage volgens bijgestelde begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2030 van BsGW.
Resultaat kostentoerekening overhead grondexploitatie en investeringen
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
670 | 700 | 700 | 700 |
Door een toename van 9,14 fte aan personele inzet voor de grondexploitatie (GREX) en de investeringsprojecten wordt, volgens de vastgestelde kaders, meer overhead toegerekend aan deze activiteiten. Naast de toename aan fte is de ontwikkeling van het overheadtarief van € 48 naar € 49 verwerkt.
Bijstelling financieringslasten 2026 t/m 2029
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
786 | 519 | 56 | -282 |
Voor de begrotingsjaren 2026-2029 zijn de kasstromen van de lopende investeringen, het investeringsplan 2026-2029, de inkomsten en uitgaven grondexploitaties en de aanwendingen van reserves en vooruit ontvangen bedragen (subsidies) opnieuw weggezet in de tijd. Dit zijn de belangrijkste onderdelen voor de begrote balans 2026-2029. Uit de begrote balans wordt, rekening houdende met de bestaande leningportefeuille en aanwezige liquide middelen, de financieringsbehoefte bepaald voor de komende jaren. Dit vormt de basis voor de begroting van de financieringslasten en storting in de algemene reserve van de bespaarde rente.
In de jaren 2026, 2027 en 2028 leidt dit tot incidentele voordelen. Vanaf 2029 worden er meer rentelasten begroot.
Bestemming rekeningresultaat 2024 bij begroting 2026-2029
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
2.126 |
Vanuit het rekeningresultaat 2024 is € 2,1 miljoen bestemd om te betrekken bij de integrale afweging begroting 2026-2029 op basis van de vastgestelde kaders van de kadernota 2026.
Resultaat investeringen
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
3.758 | -128 |
De investeringsvoorstellen in de huidige conceptbegroting leiden tot incidentele ruimte in de jaren 2026 tot en met 2028. Vanaf 2029 ontstaat een structureel tekort binnen het kapitaallastenbudget. Het tekort in 2029 van € 128.000 is verwerkt in deze begroting.
De incidentele ruimte binnen het kapitaallastenbudget in 2026 bedraagt € 3.758.000. Deze ruimte is vrijgevallen in deze begroting.
Gemeentefonds / septembercirculaire 2024 en meicirculaire 2025 - taakmutaties
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
15.726 | 14.194 | 5.635 | 4.669 |
De uitkeringen uit het gemeentefonds zijn de grootste inkomstenbronnen van de gemeente Venlo. Via circulaires ontvangen wij belangrijke informatie over de ontwikkelingen van het gemeentefonds. Recent is de Meicirculaire 2025 uitgebracht door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. In de meicirculaire zijn gelden voor diverse taakmutaties opgenomen. Verder zijn er nog middelen beschikbaar door openstaande taakmutaties uit de septembercirculaire 2024. Een deel van deze taakmutaties (Beschermd Wonen, Maatschappelijke opvang en Nationaal actieplan Dakloosheid) zijn neutraal verwerkt op grond van de overeenkomst met de MGR.