Algemeen
Het grondbeleid van de gemeente Venlo is doelgericht van aard. Hiermee dragen we bij aan de totstandkoming van de doelstellingen opgenomen in de Strategische Visie 2040, de Ruimtelijke Structuurvisie en de raadsprogramma’s.
Het grondbeleid wordt uitgevoerd door de teams Grondbedrijf en Vastgoed en Project- en Procesmanagement van de gemeente Venlo. Door de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024 worden alle ruimtelijk fysieke initiatieven eerst via de zogenaamde intaketafel op wenselijkheid beoordeeld. Hiermee weet de initiatiefnemer in een pril stadium of het initiatief in behandeling wordt genomen om samen verder te ontwikkelen. Na een positief advies van de omgevingstafel wordt het initiatief ter besluitvorming voorgelegd aan het College of de Raad. Na instemming en het beschikbaar stellen van een budget worden deze grondexploitaties/projecten via de methode van projectmatig werken verder ontwikkeld.
Het grondbedrijf monitort de voortgang van de grondexploitaties die onderhanden zijn. Dit gebeurt met periodieke rapportages. Deze geven inzicht in de stand van zaken van exploitaties en stellen het management in staat om bij te sturen. We informeren de raad bij de voortgangsrapportage en financiële rapportage over de voortgang van de (majeure) projecten.
Uitgangspunten grondexploitatie
- Een exploitatieplan voor een grondexploitatie, dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de Raad, is altijd financieel sluitend. De opbrengsten moeten altijd groter of gelijk zijn aan de kosten.
- Tijdens de looptijd van een grondexploitatie kunnen er financiële afwijkingen optreden. Deze komen ten laste of ten gunste van de Algemene Grondreserve; uitzondering hierop zijn inhoudelijke planwijzigingen.
- Conform het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) treffen we een voorziening voor een verwacht tekort van een lopende grondexploitatie.
- Van een grondexploitatie wordt (tussentijds) winst genomen volgens de voorgeschreven POC (percentage of completion) methode.
- Een grondexploitatie wordt afgesloten wanneer nagenoeg alle werkzaamheden zijn verricht en alle verkopen zijn gerealiseerd.
- Een winst of verlies op een grondexploitatie wordt, na afsluiten van de exploitatie, toegevoegd of onttrokken aan de Algemene Grondreserve.
Actualiteiten
Woningmarkt, ontwikkelingsstrategie en strategische verwervingen
De woningmarkt bevindt zich in een overspannen situatie. De gemiddelde koopprijs voor een woning steeg het laatste jaar weer met 6%. Driekwart van de woningen wordt boven de vraagprijs verkocht. De markt blijft krap, ondanks een stijgend aanbod. Inmiddels is de relatief hoge hypotheekrente iets gedaald.
De nieuwe Omgevingsvisie Venlo 2040 is op 14 mei 2025 vastgesteld. In deze visie worden enkele belangrijke keuzes gemaakt over de ruimtelijke ontwikkeling van Venlo. Een relevante bouwsteen voor de omgevingsvisie is de ontwikkelingsstrategie Venlo. Deze strategie geeft richting aan de ruimtelijke ontwikkeling van onze gemeente. Via (strategische) aankopen kunnen we onze ambities en (urgente) maatschappelijke opgaven versneld oppakken. Hiermee versterken we de regiefunctie van de gemeente. Het is belangrijk om zicht te hebben op ruimtelijke mogelijkheden van potentiële ontwikkellocaties, een adequaat aankoopmandaat en de beschikbaarheid van financiële middelen.
Om hier verder vorm aan te geven is medio 2025 intern een werkgroep Strategische verwerving ingesteld. De werkgroep adviseert over de wenselijkheid en (financiële) haalbaarheid van een mogelijke verwerving van grond en/of vastgoed, of hierbij de inzet van een grondbeleidsinstrumentarium (op termijn) van belang is en over de verdere aanpak van de verwerving voor de strategische ontwikkeling, gekoppeld aan de strategische visie en daarvan afgeleide programmadoelen van de gemeente in de volle breedte. Het gaat om het ruimtelijk, economisch en sociaal domein. Over (strategische) aankopen wordt de raad via de reguliere kanalen geïnformeerd (onder andere via de reguliere P&C-cyclus, projectenrapportages en de begroting). Voor zover deze het mandaat van het college overstijgen leggen we deze apart ter besluitvorming voor.
Tevens onderzoeken we de mogelijkheden om met een financiële bijdrage de markt te laten “meebetalen” aan deze ambities en opgaven, op grond van de mogelijkheden die de (nieuwe) Omgevingswet daarvoor biedt.