PARAGRAFEN

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Het weerstandsvermogen geeft aan in hoeverre de gemeente Venlo de financiële gevolgen van risico’s op kan vangen. Voor een goed inzicht in onze financiële positie is het van belang om de potentiële mee- en tegenvallers in beeld te hebben en onze mogelijkheden om deze tegenvallers op te vangen. Dit inzicht geeft een beeld van de robuustheid van onze financiële situatie.
Met risicobeheersing willen we inzicht krijgen in de risico’s. Ook treffen we adequate maatregelen. We streven ernaar dat risico’s zo weinig mogelijk effect hebben op de uitvoering van bestaande beleid. Het weerstandsvermogen wordt berekend door de beschikbare weerstandscapaciteit (beschikbare middelen) af te zetten tegen de benodigde weerstandscapaciteit (risico’s). Tweemaal per jaar, bij de programmabegroting en bij de jaarstukken, actualiseren we onze risico’s en beoordelen we in hoeverre ons weerstandsvermogen toereikend is.
Uitgangspunten
Bij de berekening van de ratio weerstandsvermogen gelden de volgende beleidsuitgangspunten:

  • De gemeenteraad heeft de risicobereidheid als volgt geformuleerd: "De gemeente Venlo moet geen risicomijdende gemeente zijn. Risico's dienen inzichtelijk gemaakt en genomen te worden. Dit houdt in, het voeren van een risicomanagement waarbij ook naar de dekking wordt gekeken en waarin alle soorten risico's worden weergegeven."
  • De minimale omvang van de algemene reserve is vastgesteld op € 9 miljoen.
  • De beschikbare weerstandscapaciteit bestaat uit:
  • de algemene reserve
  • de stelpost onvoorzien
  • de algemene grondreserve
  • De (overige) bestemmingsreserves worden niet meegenomen bij de bepaling van de weerstandscapaciteit en de berekening van de ratio weerstandsvermogen.
  • De streefwaarde van de ratio weerstandsvermogen ligt tussen 1,4 en 2,0 (classificatie: ≥ 1,4 < 2,0). Het gemeenschappelijk financieel toezichtkader van provincies geeft bij deze classificatie 'ruim voldoende'.
  • De benodigde weerstandscapaciteit wordt berekend door de financiële impact van het risico te vermenigvuldigen met de inschatting van de kans dat het risico zich daadwerkelijk voordoet.
  • De volgende kanspercentages worden gehanteerd bij inschattingen van risico's: 10%, 25%, 50% en 75%.
  • Risico's zijn geprioriteerd op basis van de benodigde weerstandscapaciteit.

Na vaststelling van de programmabegroting 2026 bedraagt de beschikbare weerstandscapaciteit € 85,5 miljoen (= getal A). Deze is opgebouwd uit de algemene reserve, post onvoorzien en de algemene grondreserve. In de algemene reserve is € 73,6 miljoen beschikbaar voor het afdekken van incidentele risico’s.
Op basis van bovenstaande beleidsuitgangspunten is de ratio weerstandsvermogen berekend:

JRK 2024

BGR 2025*

BGR 2026

BGR 2027

BGR 2028

BGR 2029

Algemene reserve

71.512

72.771

73.562

75.510

77.179

81.067

Algemene grondreserve

10.000

10.277

11.368

11.144

10.705

10.241

Post onvoorzien

539

539

539

539

539

539

Beschikbare weerstandscapaciteit (A)

82.051

83.587

85.468

87.192

88.423

91.847

Benodigde weerstandscapaciteit (B)

43.128

39.912

39.912

39.912

39.912

39.912

* Begroting 2025 na wijziging (na actualisatie risico's en reserves t.b.v. BEGR 2026)

Weerstandsvermogen
De berekening van de ratio van 2,14 is volgens de systematiek van het Provinciaal Toezichtkader ‘uitstekend’ (kleiner dan 0,6 = ruim onvoldoende, tussen 0,6 en 0,8 = voldoende, tussen 0,8 en 1,0 = matig, tussen 1,0 en 1,4 = voldoende, tussen 1,4 en 2,0 is ruim voldoende en groter dan 2 = uitstekend).
De beschikbare weerstandscapaciteit is ten opzichte van de jaarrekening 2024 met € 3,4 miljoen toegenomen. De ratio weerstandsvermogen is dus "uitstekend". Het weerstandsvermogen is een momentopname. Nieuwe projecten, economische ontwikkelingen en investeringsbeslissingen kunnen het risicoprofiel beïnvloeden waardoor het weerstandsvermogen een andere waardering kan krijgen.

Deze pagina is gebouwd op 10/02/2025 16:03:26 met de export van 10/02/2025 15:45:20