Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves | Baten/ | Realisatie 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
De basis sterk houden | Baten | 2.746 | 3.251 | 1.862 | 1.641 | 1.481 | 1.381 |
Lasten | 17.858 | 19.498 | 19.136 | 18.101 | 17.770 | 17.503 | |
Totaal saldo Programmalijn | -15.112 | -16.247 | -17.274 | -16.460 | -16.288 | -16.122 |
Begrotingsvoorstellen 2026-2029 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Ophoging reserve transformatiefonds | -465 | |||
Indexatie culturele instellingen | -360 | -360 | -360 | -360 |
Zorgplicht bibliotheek | -306 | |||
Platform Binnenstad Venlo | -135 | -135 | -135 | |
Limburgs museum en projectsubsidies Museumkader | -120 | -120 | ||
Subsidieregel amateurkunst en culturele projecten | -110 | -110 | -210 | -210 |
Studentenprogrammering bibliotheek Venlo | -100 | -100 | ||
Subsidieregel Volksfeesten | -90 | -90 | -150 | -150 |
Urban | -65 | -100 | -50 | -50 |
Overige voorstellen < € 0,1 miljoen | -120 | -120 | -90 | -90 |
Totaal programmalijn De basis sterk houden | -1.871 | -1.135 | -995 | -860 |
Ophoging reserve transformatiefonds
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-465 |
In de binnenstad van Venlo en de kernwinkelgebieden van Blerick en Tegelen investeren we samen met onze partners in de toekomst. Vanaf 2021 jagen we opgaven in deze 3 centrumgebieden aan vanuit het Transformatiefonds. Dit is een fonds waaruit we bijdragen aan kleinschalige projecten en waaruit we grotere ontwikkelingen mogelijk maken.
We doen deze investeringen in de binnenstad om bij te dragen aan een ‘Place to be’ voor inwoners en bezoekers. Daarnaast maken we onze binnenstad hiermee interessanter voor partijen die zich hier willen vestigen en willen investeren in Venlo. In de kernwinkelgebieden zorgen we voor een toekomstbestendig voorzieningenaanbod, met name voor de inwoners van de betreffende kernen.
In de afgelopen jaren hebben we onder andere gewerkt aan de opgaven van herpositionering, het organiseren van een professionele samenwerking met onze partners en aan hergebruik en vergroening van de openbare ruimte. Verder stimuleren we investeringen door vastgoedeigenaren en ondernemers met een subsidieregeling gericht op transformatieopgaven.
In de komende jaren willen, door een verdere inzet van het Transformatiefonds, blijven werken aan onze centrumgebieden. Hierbij willen we ook een verbreding opzoeken. Onder andere op de thema’s erfgoed, wonen boven winkels en ontwikkelingen die volgen vanuit de Integrale Kwaliteitsvisie Binnenstad Venlo (IKBV). Omdat het beschikbare budget in het Transformatiefonds bijna is uitgeput stellen we voor om het fonds te verhogen. Dan kunnen we verder varen op de ingezette koers. Als we het beschikbare budget niet ophogen, stagneren onze eigen investeringen in de centrumgebieden. Daardoor zal het draagvlak en de investeringen bij en door ondernemers en vastgoedeigenaren ook teruglopen. We lopen dan het risico dat op termijn alle investeringen uit de afgelopen jaren tenietgedaan worden en we onze positie als aantrekkelijke binnenstad verliezen.
Indexatie culturele instellingen
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-360 | -360 | -360 | -360 |
Voor de culturele instellingen wordt jaarlijks de IMOC indexering doorgevoerd in het berekenen van de subsidies. Het percentage wordt vastgesteld in de kadernota. Deze index is geen weerspiegeling van de werkelijkheid waar onze partners in deze tijden van inflatie en stijging van loonkosten mee te maken hebben. Wij stellen voor om voor de culturele basisinfrastructuur de CPI (consumentenprijs) index te hanteren. Het verschil tussen de IMOC en de CPI schommelt de laatste jaren rond de 3 à 4 %. Het subsidiebudget voor de basisinfrastructuur is jaarlijks circa € 9 miljoen. Voor de meerjarenvoorzieningen € 1,3 miljoen. Verhoging van de indexering met 3,5% betekent voor 2026 een bedrag van € 360.000. De CPI index wordt vervolgens structureel als index gebruikt. De bedragen die daar mee gemoeid zijn, verschillen per jaar.
Zorgplicht bibliotheek
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-306 |
Via de decentralisatieuitkering heeft de gemeente voor 2025 en 2026 zorgplichtgelden gekregen voor de bibliotheek. Het zijn geen geoormerkte gelden. Het beschikbaar stellen van de middelen behoeft een akkoord van de gemeenteraad De wet op de zorgplicht is nog niet aangenomen. We gaan uit van de voorlopige kaders die bij de wet geschetst zijn. Dat betekent dat voor elke inwoner een bibliotheek binnen 3 km bereikbaar moet zijn. De zorgplichtgelden worden daarom ingezet voor de continuering van de diensten in Blerick en Tegelen en een uitbreiding van de diensten in Velden en Belfeld.
Platform Binnenstad Venlo
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-135 | -135 | -135 |
Met ingang van 1 januari 2025 is de samenwerkingsovereenkomst Platform Binnenstad Venlo gesloten tussen de Gemeente Venlo, de Ondernemersvereniging Binnenstad Venlo en de Stichting BIZ Vastgoed Binnenstad Venlo. Vanuit deze samenwerking wordt ingezet op gezamenlijke doorontwikkeling van de binnenstad op (middel)lange termijn. De samenwerkingsovereenkomst loopt tot en met 31 december 2028 en is daarmee gekoppeld aan de looptijd van de BIZ vastgoed. In het laatste jaar zal voor zowel de BIZ vastgoed als voor de samenwerkingsovereenkomst onderzocht worden of verlenging gewenst is vanuit de partijen.
In het samenwerkingsverband dragen de ondernemers financieel bij via de reclamebelasting en de vastgoedeigenaren via de BIZ-belasting. Om de doorontwikkeling van de binnenstad vanuit deze samenwerking verder te stimuleren wordt voor de jaren 2026, 2027 en 2028 een gemeentelijke bijdrage van jaarlijks € 135.000 begroot.
Limburgs museum en projectsubsidies Museumkader
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-120 | -120 |
Limburgs Museum
In het Museumkader van de gemeente Venlo staat de aanbeveling om een subsidierelatie aan te gaan met het Limburgs Museum. Dit Museum is een grote culturele trekker in onze stad. Het zorgt voor publiek en een spraakmakende programmering. Daarnaast tonen ze hun maatschappelijke betrokkenheid door hun projecten niet alleen binnen de museummuren te organiseren maar ook daarbuiten. Bijvoorbeeld door met de herinneringentafel naar verzorgingstehuizen te gaan. Het Limburgs Museum heeft een belangrijke economische spin off voor onze gemeente. Het museum vormt een belangrijk onderdeel van onze culturele infrastructuur. Samen met MVBVD is er sprake van een museumkwartier aan de Keulse Poort. Hoewel het Limburgs Museum een Provinciaal Museum is, verdient het gezien de betekenis van het museum voor Venlo, ook een subsidierelatie met de gemeente Venlo.
Het Limburgs Museum herbergt de Goltzius collectie, een Venlose Museale collectie. Het Limburgs Museum neemt hiervoor de depotkosten voor haar rekening. Dit gaat samen met onderhoud en beheer. Ook hierover moeten we als stad afspraken maken met het Limburgs Museum.
Provinciale Staten heeft onlangs besloten dat de gemeenten waar een Provinciaal Museum gevestigd is, een bijdragen moeten leveren aan dit museum.
Daarom stellen wij om voor 2026 en 2027 € 100.000 beschikbaar te stellen voor het Limburgs Museum.
Projectsubsidies Musea
In het museumkader van gemeente Venlo is een "foto” gemaakt van de lokale museale infrastructuur. Venlo heeft een rijk palet aan musea. Sommige horen tot de robuuste sector en andere hebben juist een betekenis op buurt en wijkniveau. Veel van deze kleine musea krijgen geen subsidie van de gemeente. In het museumkader wordt aangeraden om een projectensubsidie in te stellen voor deze kleine musea zonder structurele subsidierelatie met de gemeente. Dan kunnen zij zich wel ontwikkelen op het gebied van programma of bijvoorbeeld educatieve activiteiten. Wij adviseren om voor dit doel het beschikbare budget voor incidentele culturele projecten binnen cultuur voor 2026 en 2027 te verhogen met € 20.000.
Subsidieregel amateurkunst en culturele projecten
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-110 | -110 | -210 | -210 |
In 2024 is het evaluatierapport naar aanleiding van de herijking van het subsidiestelsel opgeleverd. De uitkomsten en aanbevelingen uit het rapport zijn vertaald naar nieuwe subsidieregels, waaronder de subsidieregel Amateurkunst en Culturele projecten (voorheen Amateurkunst, Volkscultuur en Culturele projecten). Het onderdeel volkscultuur is ondergebracht onder subsidieregel Volksfeesten. De gewijzigde subsidieregel heeft financiële consequenties. Het voorstel is om het subsidieplafond structureel te verhogen. In 2026 en 2027 voeren we het amendement “Cultuur en evenementen voor een bruisend Venlo” uit, waardoor het voorgestelde bedrag voor deze jaren lager is.
Amateurkunstorganisaties bieden laagdrempelig gelegenheid aan inwoners om mee te doen aan kunstzinnige en culturele activiteiten. Ze genereren daarmee een maatschappelijk meerwaarde. Naast hobbymatige deelname aan deze activiteiten ontplooien amateurkunstorganisaties ook activiteiten waar in beginsel álle inwoners van kunnen genieten en/of kunnen deelnemen.
Zonder ophoging van het subsidieplafond is het budget onvoldoende om de nieuwe subsidieregel uit te voeren. We gaan hier uit van een positief besluit door het college. Een overschrijding van het subsidieplafond is dan vrijwel zeker. Dan moeten alle subsidies naar rato gekort worden, dat is een bezuiniging. Dit leidt tot een verschraling van het amateurkunstenaanbod, met name op dorps- en wijkniveau. Bovendien staat dit haaks op de uitkomsten en aanbevelingen van het evaluatierapport van de herijking van het subsidiestelsel en doet het geen recht aan de signalen vanuit het veld.
Studentenprogrammering bibliotheek Venlo
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-100 | -100 |
In 2022 is in de meerjarenbegroting voor 3 jaar € 100.000 opgenomen voor studentenprogrammering in de bibliotheek Venlo. Hiervoor is een programma voor en met studenten opgezet en worden studieplekken gefaciliteerd. Onderdeel van de inzet van dit budget is ook de bekostiging van de avond- en zondagopenstelling. Inmiddels zijn deze openstellingen onderdeel van de service van de bibliotheek. De bibliotheek wordt op deze tijdstippen goed bezocht en gebruikt door studenten om te studeren. Om de service en programmering in stand te houden is in 2026 en 2027 € 100.000 nodig. In 2026 vindt een evaluatie plaats.
Subsidieregel Volksfeesten
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-90 | -90 | -150 | -150 |
In 2024 is het evaluatierapport naar aanleiding van de herijking van het subsidiestelsel opgeleverd. Eén van de subsidieregels die hierin mee is genomen is de subsidieregel Amateurkunst, Volkscultuur en Culturele projecten. Bij de evaluatie is geconstateerd dat er veel initiatieven ontplooid worden in de stad, maar dat deze niet onder noemer volkscultuur horen. Er is eerder sprake van volksfeesten. Om tegemoet te komen hieraan is een nieuwe subsidieregel opgesteld: subsidieregel Volksfeesten. De nieuwe subsidieregel volksfeesten is domeinoverstijgend. Het voorstel is om het subsidieplafond voor deze nieuwe subsidieregel structureel op te hogen. In 2026 en 2027 voeren we het amendement “Cultuur en evenementen voor een bruisend Venlo” uit, waardoor het voorgestelde bedrag voor deze jaren lager is.
Met de nieuwe subsidieregel hebben we aandacht voor initiatieven die een belangrijke bijdrage leveren aan de sociale cohesie in wijken en dorpen en aan de instandhouding van tradities en gebruiken van de (nieuwe) Venlonaar.
Urban
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-65 | -100 | -50 | -50 |
In 2023 heeft het college het meerjarenprogramma Urban Culture & Sports vastgesteld. Urban is een breed begrip; het is een creatieve lifestyle van veelal jongvolwassenen, gebaseerd op een aangeleerde mentaliteit van ‘learning by doing', ondernemerschap en innovatie. Urban initiatieven, organisaties én beoefenaars bewegen zich vloeiend tussen en binnen de domeinen sport, cultuur en welzijn (gezondheid). Dit vraagt ook van de gemeente een integrale kijk en aanpak. Zonder aanvullende financiële middelen kan het meerjarenprogramma Urban Culture & Sports niet worden uitgevoerd. Dit leidt ertoe dat de ontwikkeling van urban in Venlo stagneert terwijl de urban scene al jaren groeiende is. Daarnaast zal ook gekeken worden naar de mogelijkheid om te komen tot een Urban Playground, waar een eerste onderzoek naar is gedaan. Hiervoor is voor 2026 en 2027 incidenteel € 50.000 nodig.
Subsidie culturele projecten (€ 50.000 structureel)
We constateren op basis van de ervaringen van de afgelopen jaren dat het budget voor culturele projecten niet toereikend is, waardoor rond de zomerperiode de regeling moet worden stopgezet. Daardoor missen we (mogelijk) kansrijke initiatieven. Daarnaast zien we het aantal aanvragen dat voor de nieuwe periode binnenkomt groeien; dat suggereert dat initiatiefnemers wachten tot er nieuwe subsidiemogelijkheden zijn en dat projecten dus later plaatsvinden. Daarom wordt voorgesteld om het huidige beschikbare budget structureel te verhogen.