Middelen per Programmalijn inclusief mutaties reserves | Baten/ | Realisatie 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Meedoen | Baten | 78.994 | 74.926 | 70.975 | 55.176 | 56.195 | 54.795 |
Lasten | 133.280 | 129.820 | 127.100 | 111.046 | 109.887 | 106.828 | |
Totaal saldo Programmalijn | -54.286 | -54.895 | -56.125 | -55.871 | -53.692 | -52.033 |
Begrotingsvoorstellen 2026-2029 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Inkomensondersteuning en BUIG | -1.327 | |||
Participatie (WSW) | -943 | -902 | -879 | -841 |
Impulsbudget arbeidsmarktregio’s | -827 | -1.117 | -1.291 | |
Kinderboerderij Hagerhof | -350 | -350 | -350 | -350 |
Opdracht agenda vrijwilligers, mantelzorgers en planvorming ssc | -350 | -350 | ||
Re-integratie addendum fier op Venlo | -300 | 150 | 150 | |
Impulsbudget sociale infrastructuur | -280 | -280 | -280 | -280 |
Geldzorgenbeleid | -279 | -391 | -443 | -491 |
Versterking arbeidsmarktregio’s | -248 | -248 | -248 | |
Verhogen subsidie sociale basis | -200 | |||
Buurten met talent | -150 | -150 | ||
Zalsershaof langjarig onderhoud | -120 | -120 | -120 | |
Beëindiging regionale samenwerking Sociale Recherche | -110 | -110 | -110 | -110 |
Vrijval vermogen WAA groep NV | 1.000 | 1.000 | ||
Realisatie voordeel huizen van de wijk | 100 | 100 | 100 | 100 |
Mobiliteitsbudget (OV-vervoer) - Geldzorgenbeleid | 300 | |||
Bijstellen exploitatie WSW | 2.600 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Overige voorstellen < € 0,1 miljoen | 31 | |||
Totaal programmalijn Meedoen | -2.453 | -2.419 | -972 | 678 |
Inkomensondersteuning en BUIG
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-1.327 |
De verwevenheid en samenhang tussen deze begrotingspost met die van het Geldzorgenbeleid, de WAA/WSW is groot. In samenhang, vormen die begrotingsposten het beleidsmatig kader waarmee we in Venlo een gezonde balans vinden tussen ondersteunen en stimuleren van inwoners die - al dan niet tijdelijk - minder goed kunnen mee komen.
Deze post zelf ziet op de kosten van bijstandsuitkeringen. Vanwege de combinatie van grotere aantallen en hoge kosten per uitkering, kunnen voor wat betreft de Participatiewet veel kleine afwijkingen op persoonsniveau leiden tot grote afwijkingen in het totaal. Daarom is er altijd sprake van een bepaalde mate van onzekerheid als het gaat om de bijstandslasten. We volgen consistent het volume dat het Rijk verwacht (aantal uitkeringen) en de tarieven (prijs per uitkering). We rekenen met deze rijksprognoses. We gaan daarbij ook uit van onze lokale recente realisatiecijfers. In deze begroting staan dus de verwachte bijstandslasten voor Venlo op basis van landelijke trends.
Voor de komende periode zien we geen lokale of regionale signalen om af te wijken van de landelijke trendlijn. We hanteren dus de ramingen zoals die landelijk zijn vastgesteld. Hierdoor verwachten we een nadeel op de lasten van ruim € 1.300.000 in 2026.
Participatie (WSW)
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-943 | -902 | -879 | -841 |
In de IU Participatie verrekent het Rijk bedragen voor het cluster Participatie (Participatiewet en Wsw, Kandoen et cetera). Deze posten liggen in de lijn der verwachting en zijn in het kader van de lopende beleidslijnen nodig om de taken goed te kunnen uitvoeren. Dat geldt ook voor de rijksbijdrage sociale infrastructuur. Met deze middelen kunnen we de doelen en taken op het gebied van (nieuw) beschut werken blijven bekostigen. Met (nieuw) beschut werk voert de gemeente Venlo een deel van de Participatiewet uit voor doelgroepen die tot de decentralisaties van 2015 eerder in de toen op slot gezette Wsw zouden zijn ingestroomd. Dit betreft personen die een indicatie Beschut Werk van het UWV krijgen, zoals bijvoorbeeld sommige werkzoekende jongeren vanuit het speciaal onderwijs. Zowel landelijk als lokaal is in de omvang van deze groep een lichte stijging waarneembaar.
Impulsbudget arbeidsmarktregio’s
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-827 | -1.117 | -1.291 |
Deze middelen komen beschikbaar voor de hele arbeidsmarkt regio en maken het mogelijk om gezamenlijke dienstverlening (bijvoorbeeld op het gebied van werk, scholingsinstrumenten of -trajecten) te ontwikkelen met de partners in de arbeidsmarktregio. Hiermee kunnen de kaders ontwikkeld worden voor de regionale arbeidsmarktinfrastructuur en mogelijke knelpunten in de regionale samenwerking worden opgelost.
Kinderboerderij Hagerhof
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-350 | -350 | -350 | -350 |
Deze middelen zijn bedoeld voor de instandhoudingsexploitatiesubsidie Kinderboerderij stichting Hagerhof volgens het raadsamendement van 29 juni 2022 en collegebesluit van 11 juni 2024. Hiermee handelt het college toezegging 395033 kinderboerderij van 14 mei 2025 af.
Opdracht agenda vrijwilligers, mantelzorgers en planvorming ssc
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-350 | -350 |
Sociale basis en vrijwilligers zijn het cement voor een vitale samenleving. Intensivering van het beleid op dit vlak is nodig en belangrijk. De uitvoering van de in 2024 vastgestelde agenda's voor vrijwilligers, mantelzorgers en het shared service center liggen in elkaars verlengde en zijn op elkaar aan te sluiten. Allen zijn voorzien van doelen.
Nu er eindelijk ook uitvoeringscapaciteit is, is voor de nabije toekomst ook materieel budget benodigd om de agenda's uit te voeren. In ieder geval voor de eerstkomende 2 begrotingsjaren. Daarbij is begroot op € 100.000 voor kwartiermaker/projectleider, € 100.000 materieel voor SSC, € 100.000 materieel aanvullend voor vastgestelde uitvoeringsagenda vrijwilligers en € 50.000 voor vastgestelde uitvoeringsagenda mantelzorg.
Re-integratie addendum fier op Venlo
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-300 | 150 | 150 |
Conform het addendum Fier op Venlo is de prioriteit van de re-integratie dienstverlening de groep met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Denk hierbij aan inwoners met meervoudige problematiek, mensen met een langdurige afstand tot werk, kwetsbare jongeren en statushouders/migranten. Idealiter heeft deze doelgroep binnen 3 jaar een passend ondersteuningsplan dat proactief uitgevoerd wordt. Hiervoor is voor 2026 een eenmalig transitiebudget nodig. Het rendement van deze diepte-investeringen zal zich ook met inverdieneffecten kunnen terugverdienen. Dit verwachten we dan ook in de jaren 2028 en 2029.
Impulsbudget sociale infrastructuur
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-280 | -280 | -280 | -280 |
Sociaal ontwikkelbedrijven richten zich op het aan het werk helpen en houden van mensen met een arbeidsbeperking die niet direct bij reguliere werkgevers aan het werk kunnen. Zij begeleiden steeds meer mensen uit deze groep naar reguliere banen. Dat geeft financiële en vraagt van de sociaal ontwikkelbedrijven dat zij hun bedrijfsvoering hierop aanpassen en toekomstbestendig maken. Om gemeenten en sociaal ontwikkelbedrijven te ondersteunen bij die noodzakelijke ontwikkeling, stelt het Rijk de komende tien jaar een impulsbudget beschikbaar.
Geldzorgenbeleid
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-279 | -391 | -443 | -491 |
Het enkele jaren geleden vastgestelde langjarige Geldzorgenbeleid blijkt effecten te hebben. Het bereik en het gebruik van het ondersteunende en stimulerende beleid neemt zelfs meer dan voorzien toe, waardoor nu bijstelling aan de orde is. Vooral voor bestaanszekerheid, (in het bijzonder schuldhulp en regelingen) blijken al na anderhalf jaar beleidskader maatregelen effect te hebben. Dat komt doordat er meer gebruik van wordt gemaakt en door impactvertaling met zichtbaar voordelig multipy-effect voor gemeente. Dit maakt duidelijk dat sociaal en financieel de juiste vorm van beheersing is om verder te gaan met het gevoerde beleid.
Versterking arbeidsmarktregio’s
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-248 | -248 | -248 |
Deze decentralisatie-uitkering is bedoeld om de regiefunctie die centrumgemeenten vervullen voor de samenwerking en de gezamenlijke publieke werkgeversdienstverlening in de arbeidsmarktregio’s structureel te ondersteunen en te versterken. Er zijn twee wijzigingen in de bestaande decentralisatie-uitkering voor de periode 2025-2028.
Regie- en gidsfunctie:
Voor de hervorming arbeidsmarktinfrastructuur ontvangen centrumgemeenten extra middelen om nieuwe activiteiten te kunnen organiseren voor het verankeren en versimpelen van de samenwerking in de arbeidsmarktregio’s. Bijvoorbeeld voor het organiseren van het Regionaal Beraad, het Regionaal Werkcentrum (RWC) en de gidsfunctie in de arbeidsmarktregio (gezamenlijk met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)). Het gaat om een bedrag dat evenredig over de 35 arbeidsmarktregio’s is verdeeld.
Verhogen subsidie sociale basis
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-200 |
Het subsidieplafond voor de subsidieregel Sociale Basis wordt incidenteel voor 2026 met € 200.000 verhoogd. Hiermee bieden we ruimte voor de transitie van subsidieregime vanaf 2026. De aanpassing is bewust incidenteel en voor één jaar, gericht op 2026 als overgangsjaar.
Buurten met talent
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-150 | -150 |
In 2024 is de stichting Buurten met Talent opgericht. Het doel is geleidelijk van volledig gemeentelijk eigenaarschap naar mede-eigenaarschap vanuit de samenleving te gaan. De stichting gaat steeds meer op eigen benen staan door eigen acquisitie van middelen. Hierdoor kunnen we de subsidie afbouwen vanaf 2026.
Aandachtspunt zijn de talentverbinders. Zij zijn op dit moment nog in dienst van de gemeente. Voor deze kosten moet voldoende budget beschikbaar zijn, vooral omdat zij het gezicht, de oren, ogen en handen van BMT zijn én omdat BMT beleidsinhoudelijk één van de Fier-op-Venlo-accenten is.
Zalsershaof langjarig onderhoud
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-120 | -120 | -120 |
Aan de raad is toegezegd om in beeld te brengen wat de kosten voor Zalzershaof zijn op de huidige locatie, nu Zalzershaof niet langer is opgenomen in de plannen van MFC Hout-Blerick.
Om gemeenschapsaccommodatie Zalzershaof op onderhoudsconditieniveau 3 houden is een actueel meerjarenonderhoudsplan gemaakt. Vooralsnog is voor drie jaar een bedrag nodig van € 120.000. Na deze periode evalueren we. Daaruit volgen de adviezen voor de lange termijn.
Met dit bedrag neemt de subsidiebehoefte toe. We werken nader uit wat verdere gevolgen voor de exploitatie/subsidiebehoefte van Zalzershaof zijn als het MFC Hout-Blerick (planning 2027) operationeel is.
Beëindiging regionale samenwerking Sociale Recherche
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
-110 | -110 | -110 | -110 |
Sinds 2009 worden de kosten voor drie fte voor de regionale samenwerking Sociale Recherche doorbelast aan de deelnemende gemeenten, Dit is op basis van regionale tarieven, inclusief een opslag voor overhead. De inkomsten zijn volledig begroot binnen het materiële budget onder ‘Uitvoeringskosten Participatiewet’. Met het beëindigen van deze samenwerking worden de loonkosten van de drie fte afgeraamd. Daarnaast realiseren we de overige inkomsten niet meer. Want de dekking voor de overheadopslag vervalt hiermee.
Vrijval vermogen WAA groep NV
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
1.000 | 1.000 |
Uit de jaarrekening van de WAA Groep NV blijkt dat het eigen vermogen € 7,5 miljoen bedraagt. Dit is ruim boven het weerstandsvermogen van € 2,5 miljoen. De algemene vergadering van aandeelhouders (zijnde het college van gemeente Venlo) van de WAA Groep NV besluit tot een dividenduitkering en deze ten behoeve van de jaarschijven 2028 tot en met 2032 ter beschikking te laten stellen.
Realisatie voordeel huizen van de wijk
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
100 | 100 | 100 | 100 |
Er is een structurele onderbesteding van het beschikbare budget voor huisvestingskosten huis van de wijk-locatie. Hierdoor kan een bedrag van € 100.000 vrijvallen.
Mobiliteitsbudget (OV-vervoer) - Geldzorgenbeleid
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
300 |
Het mobiliteitsbudget dat door gemeente werd gereserveerd voor openbaar vervoer kan vrijvallen. De inzet hiervan is inmiddels overgenomen door de provincie.
Bijstellen exploitatie WSW
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
2.600 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Het aantal Venlose inwoners met een Wsw dienstbetrekking daalt harder dan verwacht. De loonkosten van de Wsw’ers dalen daardoor ook harder. Uit een nieuwe doorrekening van de te verwachten loonkosten blijkt dat vanaf 2026 structureel een bedrag van € 1,5 miljoen kan vrijvallen(waarbij in 2026 nog incidentele extra vrijval vanuit de eerder bij overname WAA voorziene risicodempingsreserve, omdat die risico's zich niet gemanifesteerd hebben).