Onderwijsachterstanden beleid (OAB) / gelijke kansen 2 tot en met 18 jaar
Het programma Gelijke kansen door duurzame samenwerking is de basis voor de onderwijsachterstanden aanpak. Het onderwijsachterstandenbeleid zit in één van de pijlers van dit programma, namelijk: Ontwikkelkansen. We willen dat kinderen die een VVE indicatie krijgen, deze indicatie ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Wij benaderen ouders/verzorgers hier indien nodig actiever op.
Wij blijven kiezen voor de inzet van Taalklassen binnen het primair onderwijs en de 10-14 jaar Taalklassen. Deze klassen zijn bedoeld voor kinderen die nieuw in Nederland zijn en voor kinderen die een achterstand op hebben gelopen in hun taalontwikkeling. De klassen worden gesubsidieerd met middelen vanuit het onderwijsachterstandenbeleid. De hoeveelheid jonge nieuwkomers die leerplichtig zijn en richting Venlo komen is moeilijk te voorspellen. Daarom is er constante communicatie en planning nodig tussen gemeente en schoolbesturen om voor deze jongeren snel en passend onderwijs te organiseren.
Voor de leerkrachten van de taalklassen in het primair onderwijs, de 10-14 klassen, de ISK en de ISK-MBO is er een lerend netwerk ingeregeld binnen het Gelijke Kansen programma in de pijler taal. De bijeenkomsten staan in het teken van uitwisseling, afstemming, scholing en intervisie.
Het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid wordt gefinancierd via een specifieke uitkering (SPUK GOAB, inzetbaar voor kinderen tot en met 12 jaar). De omvang en bestedingsmogelijkheden van deze regeling zijn vanaf 2026/2027 echter nog onzeker.
Venlose schoolbesturen maken ook gebruik van de regeling School en Omgeving (voorheen Rijke schooldag). School en omgeving is een subsidie vanuit het Rijk die verbonden is aan de pijler Rijke Schooldag van het Gelijke Kansen programma. Met de subsidie kunnen scholen een aanvullend programma aan de leerlingen op een school bieden buiten de lesdag. Vanwege een aanscherping van de criteria kunnen vanaf 2026 9 scholen deelnemen aan deze regeling.
Passend onderwijs
De Noord-Limburgse gemeenten, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs streven naar een dekkend en inclusief onderwijsaanbod voor alle leerlingen.
We zien een groeiende vraag naar gespecialiseerd onderwijs. Met name de vraag naar onderwijs binnen SO Ulingshof is groot. Eind schooljaar 2025-2026 heeft Ulingshof een wachtlijst van 50 kinderen. Dezelfde beweging, maar dan in mindere mate, zien we bij SO de Talentencampus. In beide gevallen gaat het vaak om kinderen tussen de 4 en 6 jaar.
In het praktijkonderwijs zijn er ook meer aanvragen. Hierdoor heeft Praktijkschool het Wildveld een plaatsingsstop ingevoerd. De groei in het aantal jongeren dat naar het praktijkonderwijs gaat komt doordat een door de grote groep jongeren uitstroomt vanuit de Internationale Schakel Klassen (ISK). Het gaat om jongeren die pas 2 jaar onderwijs in Nederland volgen en (nog) niet het (taal)niveau hebben nodig voor VMBO of hoger.
De druk op het speciaal-, en praktijkonderwijs zorgt voor een druk op de middelen die naar het reguliere onderwijs gaan vanuit de samenwerkingsverbanden om hun ondersteuning te organiseren. Dit werkt belemmerend bij het streven om meer richting inclusief onderwijs te komen.
De beschikbare reserve Gelijke Kansen 12+ worden voor de arrangementen en de maatwerktrajecten ingezet in 2026. De arrangementen kunnen hierbij een onderdeel zijn van de structurele oplossingen. De eerste resultaten zijn positief. Verduurzaming op langere termijn gebeurt in de Sociale basis, het programma Preventie met gezag en in het preventief inzetten van middelen en maatregelen vanuit budgetten jeugd.
Leerlingenvervoer
We blijven zelfstandigheid stimuleren in het leerlingenvervoer. Ouders blijven zelf in contact met school en zijn verantwoordelijk voor de schoolgang van hun kind. Eigen vervoer is het uitgangspunt. Waar nodig is zetten we aangepast vervoer in.
Vanwege volverklaringen bij een aantal scholen moeten sommige kinderen verder reizen naar andere, passende scholen. Dit is feitelijk een ongewenste situatie omdat wij kinderen thuisnabij onderwijs willen aanbieden. Samen met het onderwijs en het samenwerkingsverband zoeken we voortdurend naar oplossingen.
Onderwijshuisvesting
In 2024 is het nieuwe onderwijshuisvestingsplan 2024-2038 vastgesteld. Belangrijke doelen zijn een evenwichtige spreiding van scholen, efficiënt gebruik van geldstromen en de voorkeur voor renovatie boven nieuwbouw. In 2026 wordt verder aan de plannen gewerkt. Dit staat in het IHP (integraal huisvestingsplan).
De bouwprijs per m2 stijgt nog steeds. Dit komt omdat de lonen en prijzen van vereiste installaties stijgen. Om hier goed op te kunnen anticiperen is bij diverse projecten een langere voorbereidingstijd nodig. Het gaat om een voorbereidingsperiode van 1 tot 2 jaren voordat daadwerkelijk gestart kan worden met de bouw van een onderwijshuisvesting project. De daadwerkelijke realisatie van de bouw duurt 1,5 tot 2 jaar. Dit hangt af van de omvang van het project. In de afgelopen jaren is het gelukt om tijdelijke huisvesting te organiseren in beschikbaar gemeentelijk vastgoed. Wij zien nu projecten waarbij het nodig is om extra te investeren in gebouwen om deze geschikt te maken voor tijdelijke huisvesting.
In 2026 start de bouw van basisscholen De Meule en De Harlekijn. Bij beide projecten is het nodig dat er tijdelijke huisvesting komt. Dit leidt tot tijdelijk ongemak maar is noodzakelijk om de nieuwbouw en renovatie mogelijk te maken.
Er wordt verder gewerkt aan de realisatie van nieuwbouw voor basisschool De Springbeek, als onderdeel van MFC Hout-Blerick.
Om de wachtlijst bij SO Ulingshof structureel aan te pakken, start in 2026 de uitbreiding van SO Ulingshof.
De planvorming rondom SBO de Lings en basisschool Passe Partout wordt in 2026 verder uitgewerkt. De bouw start waarschijnlijk in 2027.
Naar verwachting startten de bouwactiviteiten voor het nieuwbouwproject voor ’t Wildveld en VSO De Velddijk in 2026. De onderwijshuisvesting voor het voortgezet onderwijs is doorgedecentraliseerd naar OGVO. OGVO wil werken een nieuw strategisch huisvestingsplan.
Onderdeel van de uitvoering van ons IHP is ook de start van onderwijshuisvesting op het Kazernekwartier. Onderwijsbestuur Kerobei wil in deze nieuwe wijk in 2026 een school opstarten inclusief kinderopvang (uitgangspositie IHP; in iedere wijk een krachtig kindcentrum). In eerste instantie wordt gevraagd om een tijdelijke onderwijsvoorziening. Dit wordt een permanente voorziening in 2029.
Doorstroompunt (voorheen: RMC / Voortijdig Schoolverlaters)
De gemeente Venlo is voor de doorstroompunt/RMC-aanpak contactgemeente voor Noord- en Midden-Limburg. We willen in Venlo het percentage VSV-ers onder het landelijke gemiddelde uit laten komen (indicator Meetbaar Venlo).
De planning is dat vanaf 1 januari 2026 de wet Van school naar duurzaam werk in werking treedt. Deze wet bestaat uit een combinatie van instrumenten die bij de onderwijsinstellingen, gemeenten en de doorstroompunten worden belegd. De doelgroep wordt groter want doorstroomcoaches krijgen te maken met een leeftijdsuitbreiding naar 27 jaar. Ook wordt de doelgroep breder: vanwege de leeftijdsuitbreiding moeten jongeren vaker begeleid moeten worden naar betaald werk in plaats van naar een startkwalificatie.
Volwasseneneducatie en aanpak verbetering basisvaardigheden
We werken met het plan ‘Venlo vaardiger’ aan het verbeteren van basisvaardigheden bij volwassenen. Hieronder vallen de vaardigheden lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden. Van 2024 tot en met 2026 doen we dat vanuit 6 aandachtsgebieden: werk, sociaal domein, samenleving, onderwijs, zorg en Taalhuis Venlo. Hierin werken we met een diverse grote groep aan samenwerkingspartners zoals werkgevers, scholen, zorgorganisaties, Taalhuis Venlo en inwoners met goede ideeën. Het werken vanuit de aandachtsgebieden draagt bij aan onze ambitie: Onder het motto 'een leven lang ontwikkelen' en 'Venlo vaardiger' zetten we in op een integrale aanpak voor een basisvaardig Venlo. Hiermee komt jezelf ontwikkelen in het DNA van Venlo.
Bij alle opdrachten in de aandachtsgebieden hanteren wij de volgende uitgangspunten:
- We borgen de initiatieven die er al zijn (Taalhuis Venlo, wijkinitiatieven)
- We gaan op zoek naar nieuwe initiatieven en ideeën (wijkinitiatieven, vanuit eigen organisatie, werkgevers, onderwijs, zorg).
Deze gaan we met onze maatschappelijke partners organiseren, waarbij de gemeente als regievoerder optreedt .
Inburgering
De Venlose aanpak Inburgering richt zich op het vergroten van zelfredzaamheid, participatie en economische zelfstandigheid van inburgeraars. In 2026 zetten we deze aanpak voort. We versterken de aanpak langs drie hoofdlijnen: doorontwikkeling, innovatie en borging. We vernieuwen de samenwerking met partners en onderzoeken of en in welke vorm impactfinanciering richting 2028 kan worden toegepast. Daarbij staat het sturen op maatschappelijke impact centraal en verkennen we de mogelijkheden van prestatiebeloning op basis van behaalde resultaten. In 2026 starten we hiervoor met haalbaarheidsonderzoeken en zetten we, waar passend, pilots in. Daarmee investeren we gericht in baangarantieprogramma’s, basisvaardigheden, stages en de adoptie van een bredere integrale werkwijze.