Beheerareaal:
Gemeente Venlo heeft veel gebouwen/objecten in eigendom. Deze gebouwen zijn onder te verdelen in verschillende categorieën, zie onderstaande tabel. Deze gebouwen zijn nog onder te verdelen in gebouwen met een te verwachte exploitatieduur langer dan 5 jaar en gebouwen met een te verwachten exploitatieduur korter dan 5 jaar. Van de gebouwen waarvan is ingeschat dat de exploitatieduur korter is dan 5 jaar, voeren we geen planmatig onderhoud meer uit. Deze gebouwen hebben enkel nog kosten voor preventief en klein onderhoud. Die kosten worden gedekt uit de exploitatiebudgetten. Er zijn voor deze gebouwen geen budgetten meer meegenomen in de onderhoudsvoorziening. Ook is er nog vastgoed in bezit waarvan de onderhoudskosten worden gedekt vanuit een project of een grondexploitatie. Dit is vastgoed dat in bezit is voor het ruimtelijk ordeningsbeleid of overtollig vastgoed. Het gaat hier vooral om gebouwen die uiteindelijk worden gesloopt of verkocht, bijvoorbeeld Q4, het kazerneterrein of de Geresflats.
Onderstaande tabel geeft een totaaloverzicht van het beheerareaal gebouwen/opstallen.
Beheerareaal vastgoed | Aantal gebouwen / gebouwdelen |
---|---|
Huisvesting t.b.v. ambtelijke organisatie | 19 |
Maatschappelijk vastgoed; cultuur, welzijn en onderwijs | 57 |
Sportaccommodaties | 49 |
Wonen | |
- woningen / woonwagens | 8 |
- standplaatsen woonwagenlocaties | 13 |
Overig vastgoed | |
- commercieel | 17 |
- overtollig | 4 |
Tijdelijk vastgoed in lopende projecten | |
- project flexwoningen Daelweg (appartementen) | 96 |
- project Geresstraat (appartementen/garageboxen) | 87 |
- project Q4 (woningen/appartementen/winkelruimte) | 35 |
Totalen | 385 |
Vastgesteld kwaliteitsniveau:
In het beheerplan 2023-2027 staat dat de gemeentelijke gebouwen met een verwachte exploitatieduur langer dan 5 jaar in stand moeten worden gehouden op conditieniveau 3 conform de NEN 2767. Dit is een landelijk uniforme inspectiemethodiek. Op een schaal van 1 tot 6 staat niveau 3 voor een redelijke onderhoudsconditie (zie figuur 1). Dit betekent dat normaal gebruik van gebouwen altijd leidt tot plaatselijk zichtbare veroudering, gebreken en slijtage en dat functievervulling van bouw- en installatiedelen slechts incidenteel in gevaar kan zijn. Het kan zijn dat sommige voorzieningen of elementen in een gebouw gedateerd zijn en er een wens is tot vervanging. Vanuit de gehanteerde criteria is er echter géén noodzaak voor vervanging als elementen functioneel, veilig en werkend zijn.
Door het uitvoeren van preventief en correctief (klein) en planmatig (groot) onderhoud werken we aan de kwaliteit van onze gebouwen. Het doel is het efficiënt en effectief exploiteren en optimaal gebruik van het gemeentelijk vastgoed door onze huurders. De focus ligt op instandhouding.
Elke drie jaar voert een externe partij her-inspecties van de gebouwen uit. Voor monumenten gebeurt dit twee jaarlijks. Dan worden opnieuw de conditieniveaus van de gebouwen gemeten. Als het nodig is worden de meerjaren onderhoudsplannen bijgesteld. De her-inspecties voor het vastgoed uit onze kernportefeuille was in 2024. In de tabel in figuur 2 staat de uitkomst van deze conditiemetingen met een vergelijk ten opzichte van de meting in 2021. Zo kunnen we de gemeten kwaliteit/conditiescore van de gebouwen in de gaten houden en vergelijken.
Nagenoeg alle gebouwen met een te verwachtte exploitatieduur van >5 jaar voldoen aan het vastgestelde geaggregeerde conditieniveau 3, een uitzondering daargelaten. Voor de objecten die hier niet aan voldoen bekijken we vanuit het assetmanagement of het nodig is het conditieniveau van het object omhoog te brengen of dat vanwege ontwikkelingen de te verwachtte exploitatieduur moet worden aangepast.
Zijn de onderhouds- en beheersplannen actueel?
In de BBV richtlijnen en nota reserves en voorzieningen van de gemeente Venlo staat dat elke vijf jaar een herijking moet plaatsvinden voor de onderhoudsvoorziening van de vastgoed portefeuille.
In oktober 2022 heeft de raad het beheerplan onderhoud gemeentelijke gebouwen 2023-2027 vastgesteld. En in november van dat jaar de bijhorende begroting. Voor de komende jaren zijn de beheer en onderhoudsplannen actueel. In 2027, of eerder als hier aanleiding toe is, leggen we opnieuw een geactualiseerd beheerplan met begroting aan de raad ter vaststelling voor. De onderlegger voor de begroting en het beheerplan zijn de conditiemetingen van het gemeentelijk vastgoed. Deze voeren we periodiek worden uit. Deze conditiemetingen vertalen we naar actuele meerjaren onderhoudsplannen.
Wat zijn de benodigde onderhoudsbudgetten (beïnvloedbaar)?
Voor 2023-2027 zijn de benodigde onderhoudsbudgetten geactualiseerd en toereikend. Zie bijlage met de staat van reserves en voorzieningen en de exploitatiebudgetten. De stand van de voorziening houden we op peil met een jaarlijkse vaste dotatie van diverse beleidsteams die het vastgoed als middel hebben om hun beleidsdoelen te realiseren. De begrote onttrekking aan de voorziening (groot onderhoud) voor 2026 is € 2,1 miljoen. Het benodigde exploitatiebudget (klein onderhoud) voor 2026 is € 2,0 miljoen. Onderhoudskosten voor het tijdelijk vastgoed verantwoorden we in de verschillende projecten.
In de onderhoudsplannen zijn geen investeringskosten meegenomen voor verduurzaming. De verduurzamingsambitie van gemeente Venlo voor het gemeentelijk vastgoed loopt via een apart project met eigen budgetten. De verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed wordt integraal afgestemd met de reguliere meerjaren onderhoudsplannen.
Zijn er knelpunten betreffende de beschikbare onderhoudsbudgetten?
De stand van de voorziening sluit aan bij de meerjaren onderhoudsplannen. Voor de exploitatiebudgetten is een voorstel opgenomen in de begroting van € 150.000,-door hogere kosten voor het in stand houden van het huidige zwembad.
Realisatie:
Komende begrotingsperiode (2026-2029) voeren we het groot (planmatig) onderhoud aan het gemeentelijk vastgoed uit volgens de jaarplannen. Deze stemmen we met de diverse belanghebbenden af. Vervangingen en investeringen vanuit het onderhoud zijn afgestemd op de verduurzamingsmaatregelen die nodig zijn. De projectgroep verduurzaming informeert de raad periodiek over de voortgang van de verduurzaming van het vastgoed.